ساخت آزمایشگاهی غشاهای نانوحفره زئولیتی توسط محققان کشور
محققان دانشگاه علم و صنعت، موفق به ساخت غشاهای زئولیتی نانوحفره و تخلیص دی متیل آمین با استفاده از این غشاها شدند. این غشاهای نانو حفره در صنایع متنوعی از قبیل صنایع تصفیه آب و فاضلاب، نفت، گاز، پتروشیمی و فناوری های زیست محیطی کاربرد دارند.
تورج محمدی دستیابی به دانش فنی ساخت غشاهای زئولیتی نانوحفره و نیز دانش فنی عملیات تخلیص دی متیل آمین با استفاده از این غشاها را از اهداف این طرح ذکر کرد و افزود: محصولات اصلی به دست آمده در این پژوهش شامل غشاهای زئولیتی نانوحفره و دی متیل آمین تقریباً خالص است.
وی با بیان اینکه غشاهای زئولیتی "موردنیتی" بر روی پایه مولیت مشابه خارجی ندارد و دی متیل آمین نیز به دلیل کاربردهای راهبردی و تحریم های موجود قابل دسترس نیست، گفت: محصولات تولیدی در این طرح از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و قابلیت به کار گرفته شدن در صنایع متقاضی را دارند.
محمدی مطالعه کتابخانه ای را فاز اول اجرای این طرح نام برد و اظهار داشت: در مرحله بعد، غشاهای مناسب برای جدا سازی متیل آمین ها و روش ساخت مطلوب این غشاها بر اساس مطالعات مرحله اول انتخاب شدند.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: عملیات ساخت غشاها با تهیه مواد و تجهیزات مورد نیاز و انجام طراحی آزمایشهای لازم در مرکز تحقیقاتی فرآیندهای غشایی آغاز شد. آنالیزهای ساختاری و عملکردی غشاها در مراحل بعدی طرح به منظور تأیید کیفیت و رفع عیوب احتمالی مورد استفاده قرار گرفت و شرایط سنتز غشاها
 بهینه شد.
وی افزود: غشاهای تأیید شده که در مرحله چهارم طرح تهیه شد در ساختار غشایی تعبیه شدند و عملیات جداسازی متیل آمین ها آغاز شد. در این مرحله نیز طراحی آزمایشها روند دستیابی به شرایط بهینه تولید دی متیل آمین را تسریع کرد.
محمدی اضافه کرد: در پایان نیز با تجزیه و تحلیل داده ها به دانش فنی ساخت غشاهای زئولیتی نانوحفره و نیز دانش فنی عملیات تخلیص دی متیل آمین دست یافتیم.
به گفته محمدی، غشاهای نانو حفره تهیه شده در این پروژه در صنایع متنوعی از قبیل صنایع تصفیه آب و فاضلاب، نفت، گاز، پتروشیمی و فناوریهای زیست محیطی کاربرد دارند. متیل آمین ها نیز به عنوان محصول اصلی این طرح در صنایع مختلفی همانند داروسازی، کشاورزی، لاستیک، ابریشم مصنوعی و مهمتر از آنها، در صنایع دفاعی مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید سلولهای خورشیدی قابل انحلال
محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی، موفق به تولید سلولهای خورشیدی قابل انحلالی شدند که توانایی تولید 8/7 ولت انرژی الکتریکی را خواهد داشت.
به گفته محققان این دانشگاه، می توان این سلولها را بر روی هر سطحی که در مقابل تابش نور خورشید قرار دارد مانند، اتومبیلها و یا دیوار منازل مسکونی، اسپری و با استفاده از آنها انرژی الکتریکی تولید کرد.
همچنین محققان اظهار داشتند که به دلیل توانایی قرار گیری این سلولها در مایع، می توان آن را به راحتی در اسپری ها گنجانده و همچنین به صورت محلول در انواع رنگ آن را مورد استفاده قرار داد.
بر اساس طرح های ارائه شده برای این محصول، حتی می توان این سلولها را به عنوان رنگ انواع لباسها مورد استفاده قرار داد، زیرا این سلولهای کوچک خورشیدی به راحتی توانایی شارژ تجهیزات الکترونیکی کوچکی مانند تلفنهای همراه را داشته و با استفاده از لباسها به عنوان منبع و مولد انرژی، می توان این تجهیزات را در هر زمان و مکانی به راحتی شارژ مجدد کرد.
این سلولها بر خلاف سلولهای خورشیدی رایج، از پلیمرهای آلی ساخته شده اند که دارای برخی از قابلیتهای الکتریکی صفحات سیلیکونی بوده و در عین حال قابلیت حل شدن در مایع و قرار گیری بر روی سطوح قابل انعطاف را نیز خواهند داشت.
از اجزای تشکیل دهنده این سلولها می توان به کربن و هیدروژن اشاره کرد که به وفور در طبیعت یافت شده و دوستدار محیط زیست هستند.
آزمایشها بر روی این نوآوری قابل توجه نشان می دهد یک ردیف 20 تایی از این سلولها، قابلیت تولید 8/7 ولت انرژی الکتریکی را خواهد داشت که این میزان انرژی برای فعالسازی حسگر یک میکروسکوپ برای رد یابی مواد شیمیایی خطرناک کافی خواهد بود.
گروه تولید کننده این سلولها در حال حاضر در تلاش برای افزایش میزان انرژی الکتریکی تولید شده از 7 ولت به 15 ولت هستند که به اعتقاد آنها دستیابی به این میزان از انرژی به ماهها مطالعه و تحقیق نیازمند است.

مورچه ها در مهار مدیریت ترافیکی از انسانها توانا ترند!
محققان با بررسی زندگی مورچه ها دریافتند که این جانداران در پیچیده ترین و شلوغ ترین شرایط، دچار گره خوردگی و ازدحام نشده و با هدایت یکدیگر به مسیر های جدید از قفل شدن مسیرهای عبور و مرور خود جلوگیری می کنند.
محققان دانشگاه درسدن آلمان بر این باورند، حشرات با هدایت مؤثر یکدیگر به جهت های مختلف در زیستگاه خود در مدیریت تجمع ها و ازدحام به نسبت انسانها از توانایی بیشتری برخوردارند.
در میان حشرات مورچه ها از بیشترین جمعیت برخوردار بوده و با داشتن 250 هزار سلول در مغز در میان دیگر حشرات از ظرفیت هوشی بالاتری برخوردارند.
به اعتقاد متخصصان، با بررسی مورچه ها و زندگی آنها می توان یکی از بزرگترین معضلات زندگی نوین بشر یعنی گره های ترافیکی جاده ها را حل کرد.
به منظور آزمایش چنین نظریه ای، محققان دو مسیر را از شربتی غلیظ و شیرین به پهنای مختلف ایجاد کردند که مسیر باریک تر به سرعت دچار ازدحام مورچه ها شد، اما هنگامی که یکی از مورچه ها
در مسیر پر ازدحام قصد بازگشت به لانه را داشت با مورچه ای جدید برخورد و سریعاً وی را به مسیری جدید هدایت کرد.
مشاهدات نشان داد که مورچه ها درست قبل از تشکیل ترافیک و قفل شدن مسیر با هدایت یکدیگر به مسیرهای تازه از تشکیل ازدحام جلوگیری می کنند.
محققان با شبیه سازی رایانه ای، مسیرهای پیچیده تر و پر ازدحام تری از مورچه ها را طراحی کرده و دریافتند حتی در صورت هدایت مورچه ها به مسیری طولانی تر آنها خود را به راحتی و با سرعت به منبع غذا می رسانند.
محققان در نظر دارند با استفاده از این مشاهدات، ساختاری را برای هدایت اتومبیل ها طراحی کنند تا اتومبیل ها بتوانند با ارسال اطلاعات مربوط به ترافیک یکدیگر را از میزان و بار ترافیکی مطلع کرده و از این طریق رانندگان اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود به گره های ترافیکی را به انجام برسانند

شارژ باتری دستگاههای قلبی با ضربان قلب
دانشمندان دانشگاه ساوث هامپتون، به منظور کاهش تعداد عملهای تعویض باتری دستگاههای تنظیم کننده فعالیتهای قلبی و افزایش میزان ذخیره انرژی در این باتریها، فناوری جدیدی را ارائه کرده اند که قادر به تولید و ذخیره انرژی با استفاده از ضربان قلب است. این محققان انگلیسی، برای احیای انرژی در باتری دستگاههای تنظیم کننده ضربان قلب در بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی، مولد انرژی را تولید کردند که با استفاده از ضربان قلب باتری دستگاه را شارژ مجدد خواهد کرد.این مولدها از دو بالون محتوی مایع که در دو قسمت مختلف از قلب قرار می گیرند، تشکیل شده است و این دو بالون به کمک لوله های سیلیکونی که حاوی مغناطیس (آهن ربا) متحرک هستند، به یکدیگر متصل شده اند.به گفته متخصصان، هنگام تپیدن قلب، بالونها فشرده شده و مایع درون آنها درون لوله ها جریان می یابد. این فرایند باعث حرکت مغناطیس بر روی سیم پیچ جاسازی شده در لوله شده و در نتیجه انرژی الکتریکی ایجاد می شود که می توان از این انرژی برای تأمین نیروی مورد نیاز باتری دستگاه استفاده کرد. آزمایش این ساختار بر روی قلب جانوران موفق به ذخیره 3/4 میکروژول در هر ضربان شد که این میزان توانایی تأمین یک ششم از انرژی مورد نیاز دستگاه تنظیم ضربان قلب را خواهد داشت. در عین حال محققان بر این باورند که با بهبود ترکیب سازنده بالونها، می توان میزان تولید انرژی ضربان قلب را به دو برابر افزایش داد. متخصصان امیدوارند با استفاده از این مولدهای انرژی کوچک در انواع دستگاههای تنظیم کننده قلب بتوان بر پایداری باتریهای آنها افزوده و فاصله میان عملیات جابه جایی این باتریها را افزایش داد.


پرواز موفقیت آمیز یک سوئیسی با بالهای دست ساز
یک مرد سوئیسی موفق شد با استفاده از بالهایی دست ساز مجهز به موتور جت از کانال انگلستان عبور کرده و بعد از 10 دقیقه پرواز با استفاده از چتر نجات در منطقه دور در فرانسه فرود بیاید.ایوس راسی سوئیسی پس از روشن کردن موتورهای جتی که ساخته دست وی بود از یک سطح در ارتفاع بیش از 2 هزار و 682 متری پرید و پس از طی 35 کیلومتر مسافت به کمک چتر نجات و در حالی که بالها همچنان به بدن وی متصل بودند بر روی زمین فرود آمد. صدها نفر در هنگام انجام این پرواز تاریخی برای تشویق و تصویربرداری حضور داشته و موفقیت این عملیات تحسین بسیاری از حاضرین را بر انگیخت. به گفته راسی این بالهای مرکب کربنی 5/2 متری هنگامی که سوخت آن کامل باشد دارای 55 کیلوگرم وزن بوده و چهار توربین جت نفت سوز را برای حفظ ارتفاع با خود حمل می کند. این بالها از هیچگونه ابزار هدایتی برخوردار نبوده و راسی تنها با حرکات بدن خود مسیر جت را مشخص می کرد.
در عین حال وی در هنگام پرواز، لباس عایق حرارت مخصوص آتش نشانها را برای حفظ بدن خود از حرارت توربینها بر تن داشته و به گفته وی ارتفاع و جریان شدید باد نیز وی را از حرارت زیاد در امان نگه داشته بودند.

طراحی سامانه پلاک خوان با گیرنده های راداری توسط محققان ناجا
جانشین مدیرکل الکترونیک و مراقبت ناجا، از طراحی و تولید سامانه پلاک خوان در این حوزه خبر داد و گفت: این سامانه با استفاده از گیرنده های راداری و پردازش تصاویر مأموریتهای مورد نظر را انجام می دهد. مهندس احمد دولتخواه با اشاره به افزایش تخلفات جاده ای در کشور گفت: یکی از مأموریتهای ما مجهز کردن پلیس راهنمایی و رانندگی به سامانه های الکترونیکی بود که بتواند آنها را در راستای مأموریتهایی که بر عهده دارند یاری کنند.وی طراحی و تولید سامانه های الکترونیکی سرعت سنج را یکی از مأموریتهای این حوزه نام برد و ادامه داد: از آنجایی که بیشترین تخلفات و کشته های جاده ای ناشی از سرعت است، سامانه سرعت سنج طراحی و تولید شد تا با مهار و نظارت بر سرعت خودروها از بروز بخش زیادی از تخلفات جاده ای جلوگیری کنیم.دولتخواه با اشاره به اینکه این سامانه ها تنها نقاط معینی را پوشش می دهند، گفت: به منظور ایجاد امنیت و امن کردن کلیه جاده ها بدون نیاز به حضور دایمی پلیس نیاز به سامانه های تاکتیکی بود تا بتواند علاوه بر امن کردن جاده ها، قانون نیز برای رانندگان متخلف اعمال شود.جانشین مدیرکل الکترونیک و مراقبت ناجا خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها ملاک برای اعمال قانون پلاک خودروها است از این رو محققان حوزه ناجا موفق به طراحی و تولید سامانه های پلاک خوان شدند. وی یادآوری کرد: این سامانه در کنار سامانه های سرعت سنج می تواند علاوه بر سنجش سرعت اتومبیلها، پلاک خودروها را با استفاده از گیرنده های راداری و پردازش تصویر ارائه دهد.به گفته دولتخواه، این سامانه ها در نقاط حادثه خیز کشور نصب و راه اندازی شده است.

تولید سریعترین اتومبیل هیدروژن سوز جهان
محققان مؤسسه فناوری ملبورن، با استفاده از سوخت هیدروژن به جای سوختهای فسیلی موفق به تولید سریعترین اتومبیل مسابقه جهان شدند. اولین اتومبیل مسابقه پاک جهان مجهز به ساختار سوختی هیدروژن و با عنوان سریعترین اتومبیل هیدروژن سوز جهان توسط مؤسسه فناوری ملبورن ارائه شد. این اتومبیل به موتور درون سوز احتراقی موتورسیکلت که برای سوخت هیدروژنی طراحی و ساخته شده است، مجهز بوده و به گفته سازندگان آن، توانایی دستیابی به سرعتی برابر 170 کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت. این سرعت می تواند به عنوان رکوردی در میان اتومبیلهای سوخت پاک جهان به ثبت برسد. به گفته متخصصان، این اتومبیل قدرتمند با داشتن سرعت بالا و استفاده از سوخت پاک و مقاوم می تواند در تأمین تجهیزات جهان آینده مؤثر باشد. سازندگان این اتومبیل تک سرنشین، همچنین هدف خود را از ارائه بالاترین سرعت در اتومبیلی هیدروژنی، نشان دادن توانایی بالقوه این منبع انرژی پاک به عنوان جانشینی مناسب برای سوختهای فسیلی اعلام کردند و امیدوارند که این اختراع به زودی منجر به برپایی رقابت های فرمول یک با استفاده از سوخت های پاکی نظیر هیدروژن شود.