صفحه 6--2 اردیبهشت 89
با تنبلي اشتباه نگيريد
فرزند 9 ساله من عليرغم اينکه در رياضي نمرات خوبي کسب مي کند. در درس املاء ضعف خاصي دارد و هيچ وقت تا به حال نمره قابل قبولي به دست نياورده. به غلط هاي املائي او که نگاه مي کنم حکايت از بي دقتي او دارد. در اثر همين بي دقتي ها اعتماد به نفس خود را از دست داده و پشتکار لازم را در انجام تکاليف ندارد. گاهي حتي در به خاطر سپاري طولاني مدت بعضي مطالب نيز ضعيف عمل مي کند. چه بايد کرد؟ به همين خاطر به مرکز روانشناختي مراجعه کرده ام تا با روانشناسان اين مرکز مشورتي داشته باشم و راهکار مفيدي را دريافت کنم.
نظرات روانشناس
غالباً ضعف در توانايي هاي ذهني يا هوشي نخستين تصوري است که به ذهن بيشتر معلمان و والدين در مورد چنين شاگرداني خطور مي کند، اما به تدريج به اين نتيجه مي رسند
که اين دانش آموزان با وجود هوش کافي و بهره هوشي معمولي و متوسط در يک يا چند درس ضعيف هستند.
تکرار پايه تحصيلي، وابستگي بيش از حد به معلم و والدين در هنگام انجام تکليف، اعتماد به نفس پايين و ناهماهنگي هاي
حرکتي، از علائم کودکاني است که در مقايسه با ديگر همکلاسان خود از سرعت يادگيري و آموزشي پايين تري برخوردارند.
اگر شما پدر و مادران در رفتارهاي درسي فرزندان با واکنش هاي نامناسبي مواجه مي شويد، از جمله اينکه در او ترس يا اضطرابي از مدرسه احساس مي کنيد، به هنگام خواندن کتاب با مکث ها و حدسيات او روبرو هستيد و به هنگام نوشتن و نگارش احساس مشکل دارد. در هنگام نوشتن خط خوب و خوانايي ندارد و از نوشتن جملات بر روي يک خط به صورت صاف و منظم ناتوان است و حروف را جابجا و يا حذف مي کند. به جاست که نسبت به بررسي و پيگيري اين امر تلاش بيشتري داشته باشيد.
براي پيگيري امر لازم است پس از مراجعه به مراکز روانشناختي و انجام آزمایش هوش و اطمينان از بهره هوشي کافي، روانشناس با تکميل پرسش نامه و شرح حال مربوطه نسبت به تشخيص مناسب اقدام نمايد.
بايد در نظر داشته باشيد که تشخيص اختلال يادگيري در کودکان بايد براساس معلوليت هاي حسي و جسمي، آموزش هاي ناکافي و مسائل عاطفي نباشد و اين نوع از کودکان علائمي همچون نقص در تمرکز، عدم انگيزه کافي، عدم پيشرفت درسي مطابق با هوش و سن تقويمي و عدم هماهنگي چشم و دست را با خود به همراه دارند.
به نظر اکثر والدين ضعف اصلي آنها بي دقتي است در صورتي که آنها گاه در درک شنوايي مشکل دارند و از درک حروف شبيه به هم ناتوانند. گاه در درک بينايي ضعف دارند و به عنوان مثال در درک تصوير اصلي از زمينه به مشکل برخورد مي کنند و گاه در حفظ توالي ديداري ضعيف هستند و حروف کلمات را جابجا مي نويسند و يا مي خوانند و...
بنابراين به جاي هر گونه تشخيص هاي غيرتخصصي و تهديد و تنبيه کودکان بهتر است با مراجعه به هنگام، درمان هاي ترميمي را سريع تر آغاز نماييد، چرا که متأسفانه اين دانش آموزان معمولاً زياد مورد مقايسه با ديگران قرار مي گيرند، صفات منفي همچون تنبلي، بي استعداد بودن و مورد سرزنش قرار گرفتن نيز در آنها زياد اتفاق مي افتد.
و مهم است که بدانيد در صورتي که چنين ضعف هايي در اين دانش آموزان در يک درس خاص مورد درمان قرار نگيرد به مرور زمان ديگر دروس آنان را نيز درگير خواهد کرد و به تدريج زمينه هاي افت تحصيلي و ترک تحصيل را براي آنان فراهم مي کند.
15 روش در تصميم گيري منطقي
تصميم گيري، هنر و شاخص مهمي براي شناخت رشد عقلي، عاطفي، اجتماعي و رواني افراد مي باشد، كساني كه به چنين رشدي نرسيده باشند، احتمال بيشتري وجود دارد كه اجازه دهند ديگران براي آنان تصميم گيري كنند.
تصميم گيري، بخش مهمي از زندگي را تشكيل مي دهد، ما هر روز مجبور به تصميم گيري هاي كوچك و بزرگ هستيم. مانند كجا برويم؟ چه بخوريم؟ چه لباسي را بخريم؟با فلاني چگونه حرف بزنيم؟ به چه كسي راي بدهيم؟ هنگام عصبانيت چه بكنيم؟ چه شغلي، چه دوستي و يا همسري را انتخاب كنيم؟ تصميمات، زندگي ما را شكل مي دهند، ما از طريق انتخاب ها و تصميم هايمان قدرت مي گيريم.
تصميم گيري، قضاوت و انتخاب بين دو يا چند چيز و يا راه حل است كه هركس در زندگي شخصي و محيط كار و اجتماع خود با هر مقام و مسئوليتي كه باشد انجام مي دهد و گاه
مي تواند بسيار مهم و حياتي باشد. تصميم گيري، نشانه رشد و بلوغ و مسئوليت پذيري افراد است.
تصميم گيري درست و سنجيده موجب شادي و احساس موفقيت در فرد شده و سازگاري و اعتماد به نفس او را افزايش مي دهد و اين حالت نه تنها در تصميم گيرنده، بلكه در اطرافيانش اثر مثبت گذاشته و بهداشت رواني فرد و اعضاي خانواده را تأمین مي كند.
از آن جايي كه تصميم گيري از مهارت هاي زندگي محسوب مي شود، در اينجا به 15 راهكاردر تصميم گيري درست و منطقي اشاره مي نماييم.
1 - در تصميم گيري بهتر است با افراد آگاه، متخصص و با تجربه مشورت نماييم.
2 - در مورد تصميمات گروهي يا خانوادگي بهتر است نظر تمامي افراد گروه را نيز جويا شويم.
3 - براي اين كه تصميم گيرنده خوبي باشيم، سعي كنيم خود آگاهي مان را افزايش دهيم.
4 - در مورد مسائل شخصي با حفظ و تقويت اعتماد به نفس، اجازه ندهيم ديگران براي ما تصميم بگيرند.
5 - مسئوليت پيامدهاي تصميم خود را شخصاً برعهده بگيريم.
6 - با مديريت و مهار هيجان هاي خود تصميمات منطقي تري بگيريم. همان طور كه حضرت علي (ع) فرمودند: "هنگام خشم، نه تصميم، نه تنبيه، نه دستور. "
7 - در تصميم گيري هاي خود به تمام جوانب موضوع توجه كنيم.
8 - سعي كنيم قبل از اجراي تصميم خود پيامدهاي مثبت و منفي آن را بررسي كنيم و امتياز بدهيم.
9 - نگاه مثبت، توام با تفكر و شناخت باعث مي شود كه تصميم هاي درست تر و منطقي تر بگيريم.
10 - فرصت تصميم گيري را از ديگران به ويژه فرزندانمان دريغ نكنيم و به آنها اجازه دهيم در مسائل مربوط به خودشان تصميم گيري نمايند.
11 - شهامت تصميم گيري را در خود و ديگران تقويت كنيم.
12 - به عوامل مؤثر در تصميم گيري مانند اطلاعات درست، تأثیر فشار گروه ها و دوستان، هنجارها (جامعه، فرهنگ و مذهب)، رسانه هاي جمعي و. .. توجه نماييم.
13 - به منظور جلب توجه فرزندانمان به پيامدهاي هر تصميم گيري، در مورد برخي از مخاطره آميزترين تصميم هاي دوره نوجواني با آنها گفتگو كنيم.
14 - هدف گذاري در زندگي، مقدمه تصميم گيري است. به عبارت ديگر افرادي كه اهداف كوتاه وبلند مدت خود را در كليه شئونات زندگي مشخص كرده باشند، راحت تر و مناسب ترتصميم مي گيرند.
15 - مطالعه زندگينامه انسان هاي موفق در عرصه علم و ادب و اقتصاد مي تواند زمينه تصميم گيري هاي مناسب تر را در فرد مهيا سازد.
پسماند داریم تا پسماند!
کارش به جایی رسیده که صاف توی چشم های عسلی ما می نگرد و افاضه فضل می کند! حرفهای بعضاً گنده تر از لسانش می پراکند این نگهبان و با حفظ سمت پارکینگ دار تازه به دوران رسیده نوجوان! همین عبدلی خودمان را عرض می کنیم دیگر. دیروز آمده امروز می خواهد بر خر مراد سوار شود و بتازاند، چنان تازیدنی که نه در جنگ های صلیبی نمونه اش را دیده و شنیده ایم
نه در جنگ های اول و دوم و سوم جهانی! گردن خورد
می گوید: رئیس! - حتی یک آقا یا یک جان هم پس و جلوی عنوان شامخ ما نمی گذارد ذلیل شده - می گوید: «رئیس
می دانید که بازیافت زباله و پسماند، تبعات مثبت اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی دارد؟»
تو را به خدا آدم چه بگوید به این نوکیسه های تازه دنیا دیده الان از راه رسیده؟ این عجیب نیست؟ اگرچه در دنیای امروزه هیچ اتفاقی عجیب نیست! می گوید: «ضرورت بازیافت زباله و پسماند و بکارگیری روش های مکانیزه و پیشرفته برای تولید مواد مرغوب در بعضی کشورها، سابقه ای 50 ساله دارد!» تا همین دیروز یک تا 10 را نمی توانست بشمارد، حالا برای ما لاف 50 و 100 می آید این بدتر از غلام عوام، این بی سواد تر از مش صفر نامه رسان. باز صد رحمت به اینها لااقل احترامی، شرمی، چیزی. می گوید: «دفن زباله یکی از مشکلات فراگیر زیست محیطی کره زمین است و در کشور ما بازیافت اصولی و بهداشتی زباله شهری که بخش عمده پسماند را تشکیل می دهد، سابقه ای کوتاه دارد. این را
می دانستید رئیس؟!» نه خیر، ... امروز از آن روزهای گٌل منگلی است که باید بنشینیم و بر سرنوشت خود گریه ساز کنیم، امروز کار بی کار. انجام وظایف محوله ولش، راه انداختن ارباب رجوع به کنار و جواب دادن به نامه های اداری تعطیل، اصلاً کار تعطیل، در بست در اختیار عبدلی! می گوید: «می دانید شهرداری ها به عنوان متولی اصلی جمع آوری، تفکیک و بازیافت زباله هستند و باید در این مورد فرهنگسازی کنند؟»
می گوییم: برمنکرش رحمت. ما هم جز اینکه خلاف عرایض تو چیزی بگوییم، چیزی نمی گوییم عبدلی! می گوید: «خبر دارید در کشورهای در حال توسعه بازیافت زباله اهمیتی دوچندان پیدا کرده و جنبه حیاتی دارد؟» ما که داشتیم شاخ در می آوردیم از حرف های غیر مترقبه این ذلیل بی بدیل! می گوید «چون میزان تولید زباله در جوامع در حال توسعه بالاست و پراکندن انواع پسماند یا دفع غیر بهداشتی آن آلودگی های مستقیم و آثاری زیانبار برای محیط زیست دارد.» ما را بگو که فکر می کردیم با یک آدم ساده کم دان و افتاده خموش سر و کار داریم! واقعاً که نمی شود روی ظاهر آدمها قضاوت کرد اصلاً! به قول شاعر: تو مو می بینی و من پیچش مو!
باز هم می گوید: از این نظر ضرورت برای فرهنگسازی و بالا بردن سطح دانش مردم درباره پسماند و زباله و بازیافت و نحوه تفکیک آنها کاملاً به چشم می خورد، خصوصاً در کشور ما این ضرورت محسوس است. شهرداری ها باید روش های نوین آموزش شهروندان جهت دستیابی به اهداف اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند.
سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز
از مطالب مربوط به آموزش شهروندی از تاریخ 15/12/88
لغایت 30/2/89 سؤالاتی طرح و در همین روزنامه درج می گردد. ضمناً به سه نفر از نفرات برتر شرکت کننده در مسابقه جوایزی اهدا خواهد شد.
از آن حرفها
- چون گوشهایش سنگین بود، گردنش تحمل سرِ او را نداشت؟
- در خشکسالی، سراب هم نعمت است؟
- سرم که به سنگ خورد، گوشهایم می بینند و چشمانم می شنوند!
- آدم خودبین، معاشرت با آینه را، به معاشرت با مردم ترجیح می دهد!
- فقط تا لحظه ای که روح و جسمم با هم در صلح و صفا به سر می برند، حق حیات دارم!
- کره الاغ سر به هوا که به زمین خورد، یک تکه اش در یخچال، یک تکه اش در فریزر، یک تکه اش در دیزی و یک تکه اش هم در ماهیتابه افتاد؟
- آدمی که خود خوری می کند، یک جورهایی آدمخوار است؟
- احترام می گذارم به خاری که سربلند بودن در بیابان سوزان را به حقارت در کنار گلهای بوستان ترجیح می دهد!
***
نیازمندیها
از جینگولک
«نداریم»
نوشابه مجردی نداریم، فقط خانواده!
بقال سر کوچه
«گم شده»
همسر من گمشده است، انشاءالله خدا از آن بهترش را به من بدهد!
همسر وفادار
«آگهی مزایده»
مقادیری بمب ساعتی، دینامیت، تی ان تی، نارنجک و... از طریق مزایده واگذار می شود!
روابط عمومی القاعده
مدیر مسول و صاحب امتیاز : محمد عسلی