اظهار تأسف برای معرفي نشدن چهره ماندگار موسيقي انقلابي

فارس: رضا مهدوي گفت: مايه تأسف است كه در اين سالها استاداني چون محمد گلريز به عنوان چهره ماندگار سرود و موسيقي انقلاب معرفي نشدند!
 ریيس مركز موسيقي حوزه هنري گفت: شرايط موسيقي قبل از انقلاب با بعد از انقلاب اسلامي را خيلي نمي‌توان با سنگ محك آن سنجيد. در گذشته به نسبت موسيقي‌ها تقسيم‌بندي شده بود و نيز هركدام حال و هواي خود را با توجه به سياست‌گذاري‌هاي حكومت وقت داشت. اداره فرهنگ و هنر، راديو، مركز حفظ و اشاعه موسيقي و راديو تلويزيون ملي ايران و همينطور شركت‌هاي خصوصي تابع‌منش و بازارسنجي خود بودند و البته سودآوري اقتصادي و سودآوري به نفع ترويج بي‌بندوباري بود. وي ادامه داد: حجم موسيقي با سلامت و موجه در قبل از انقلاب چنگي به دل نمي‌زد تا اينكه بعد از انقلاب اسلامي و حتي همزمان با شكل‌گيري آن نمونه‌هاي معنوي و عالي در ژانرهاي سنتي و پاپ را شاهد هستيم.
ریيس مركز موسيقي حوزه هنري با بيان اينكه موسيقي معنوي در اين دوره رشد چشمگيري پيدا كرد، اظهار داشت: اين رشد در عرصه موسيقي انقلاب كه بواسطه جريانات و التهابات و تظاهرات مردمي در ـ يك مقطع زماني در هر جوامعي ـ شكل مي‌گيرد در ايران نيز به طور خودجوش از سوي موسيقيدانان معترض با گرايشات گوناگون آثاري ارزشمند و متناسب با شرايط بوجود آمده توليد و عرضه و پخش عمومي شد. اين گونه موسيقي‌ها و اصولاً اينگونه توليدات آثار هنري در هر شاخه‌اي مختص همان زمان بخصوص است و امكان تجديد و حتي بازآفريني آنها خيلي بعيد به نظر مي‌رسد. وي افزود: آنچه مهم است امروزه و در آينده بعنوان هنر معناگراي انقلابي نوستالژيك براي تمامي توده‌هاي مردم زيبا، دلنشين و يادآور حماسه‌ها و رشادتها و شهادتهاست.
مهدوي ادامه داد: بعد از اين دوره به زودي به موسيقي جنگ بواسطه هشت سال دفاع مقدس مي‌رسيم كه در اين دوران نيز آثاري ارزشمند و معناگرا با هويت و رنگ و بوي ايثار و شهادت و جانفشاني و سربازي با تأسي از موسيقي دوران انقلاب شكل مي‌گيرد و حتي بسياري از هنرمنداني كه ايام انقلاب فرصت توليد اثر پيدا نكردند به هر دليل، در اين دوران هر يك سهم خود را ادا کردند و دست به خلق آثاري شنيداري در خور شأن دفاع مقدس سرودند و نواختند و خواندند.
اين مدرس موسيقي بيان داشت: موسيقي بعد از انقلاب اسلامي به طور كلي رشد فزاينده به سمت و سوي تعالي و انسان‌سازي طبق فطرت و جوهره خود موسيقي و مباني انساني روبه كمال پيدا كرد و آنچه ناشايست و نازيبا بود هم از سوي مسوولان و هم از سوي مردم طرد شد. البته گاهي مواقع بواسطه تندروي‌هايي از روي ناآگاهي و نه خداي ناكرده به قصد و عمدي برخي موسيقي‌ها و موسيقيدانان حتي موجّه بي‌مهري ديدند كه امروزه خوشبختانه به نوعي از آنان به گونه‌هاي مختلف دلجويي و حمايت مي‌شوند.
مهدوي گفت: اعتقاد سليم و ايمان مردم به شعارها و باورهاي ديني، مذهبي و ملّي باعث بقا و ماندگاري آثاري شد كه امروزه با عنوان موسيقي انقلاب در ايام دهه فجر از رسانه‌ها مي‌شنويم. كه اي كاش اين آثار را بدون دخل و تصرف و بازسازي صداوسيما توليد و عرضه عمومي كند و همه مردم در تمامي اوقات بتوانند از آنها بهره‌مند گردند.
اصولاً مناسبتي برخورد كردن با اينگونه مفاهيم و آثار موسيقايي ارزشي و انساني صحيح نيست و نبايد پخش آنها به همين ده روزه در سال ختم شود.
ریيس مركز موسيقي حوزه هنري اظهار داشت: بعد از انقلاب آثار ، توليدات پژوهشي مكتوب، صحنه‌اي، موسيقي نواحي، دانشگاهي، برنامه‌هاي راديويي، مجلات، فصل نامه‌ها، جشنواره‌ها و همايش‌ها و كلاً گسترش موسيقي با سلامت نه به معني ترويج آن بلكه به معني حمايت از نوع سالم و معنوي آن چشمگير و غيرقابل مقايسه با قبل از انقلاب اسلامي است.
اين مدرس دانشگاه در پايان گفت: مايه تأسف است پس از 32 سال همچنان محيط هاي آكادميك ما سرفصل‌هايي براي بررسي و تجزيه و تحليل آثار محتوايي موسيقي انقلاب و موسيقي جنگ ايجاد نكرده‌اند و همينطور استاداني چون محمد گلريز به عنوان چهره ماندگار سرود و موسيقي انقلاب معرفي نشدند!

فرهنگ شریف:نبض موسيقي ما به دست زيرزميني هاست

ایلنا: فرهنگ شريف اين روزها در تدارك برگزاري كنسرت در آیین گشایش جشنواره موسيقي فجر است و اما درباره انزواي خود در حوزه‌ اجرايي به اين نكته اشاره مي‌كند كه موسيقي‌هاي زيرزميني جاي موسيقي واقعي را گرفته‌اند!
فرهنگ شريف(نوازنده پيشكسوت تار) در آیین گشایش جشنواره بين‌المللي موسيقي
فجر(2 اسفند ماه) به صحنه مي‌رود.
فرهنگ شريف نوازنده تار گفت: در اين برنامه كه ساعت 30/18 در تالار وحدت برگزار مي‌شود؛ قطعاتي به صورت بداهه‌نوازي و مركب‌نوازي در دستگاههاي مختلف موسيقي اجرا خواهد شد. همچنين در اين برنامه سعي دارم تمام تكنيك‌هايي كه در اين سال‌ها روي ساز تار به دست آورده‌ام؛ به صورت مختصر تشريح كنم تا مخاطبان اهل فن كه در سالن‌ حضور دارند بتوانند از اين نكات در نوازندگي خود بهره‌مند شوند. به گفته شريف، در برنامه افتتاحيه هنرمندان ديگري چون مجيد ناظم پور
(نوازنده عود) و جواد بطحايي(نوازنده سنتور) نيز به اجراي برنامه مي‌پردازند.
وي در ادامه صحبت خود از اجراي كارگاه‌ آموزشي در شهر اصفهان خبر داد و خاطرنشان كرد: هنرمندان اصفهاني برنامه‌ريزي كرده‌اند كه بعداز ايام جشنواره در چند شهر اصفهان، ريتم‌هاي مربوط به ساز تار به همراه تركيبي از نوع نوازندگي را براي دانشجويان اين مناطق در قالب يك كارگاه توضيح دهم.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه موسيقي ايراني و اصيل مانند زبان ماست كه بايد آن را حفظ كنيم، گفت: متاسفانه به‌دليل حاكم بودن برنامه‌هاي غيرفرهنگي در جو مديريتي كشور به فرهنگ و به خصوص حوزه موسيقي شاهديم كه روز به روز موسيقي‌هايي نبض جامعه را به دست مي‌گيرند كه هيچ سنخيتي با فرهنگ ما ندارد.
وي افزود: در اين حال هم هنرمندان وظيفه دارند و هم اينكه متوليان فرهنگي بايد دست هنرمندان سنتي را براي اجراهاي زنده باز كنند و اگر اين جو ادامه‌دار شود؛ بيم آن مي‌رود كه موسيقي اصيل به زيرزمين‌ها برود و موسيقي زيرزميني در جامعه شيوع پيدا كند. اين نوازنده تار درباره وضعيت جشنواره موسيقي فجر و اينكه چند روز مانده به جشنواره از هنرمندان دعوت مي‌كنند و بعداز پايان جشنواره همه آنها فراموش مي‌شوند، گفت: به هر حال اين شرايطي است كه بايد ما حضور پررنگ‌تري را به هر بهانه تجربه كنيم و نبايد عقب‌نشيني كنيم.
فرهنگ شريف در پايان؛ از انتشار كتاب خاطرات خود خبر داد و افزود: من ازجمله نوازندگاني بودم كه با سه نسل از موسيقيدان‌هاي اين كشور به روي صحنه رفتم؛ در همين راستا قرار است خاطرات موسيقايي خود را مربوط به سه نسل از موسيقيدان‌ها بنويسم و آن را به صورت آبرومندانه منتشر كنم.