دست غیب با 4 کتاب تازه بازگشت

مهر: چهار کتاب جدید از عبدالعلی دست غیب از جمله دو کتاب در نقد آثار دهخدا و جمالزاده مجوز نشر دریافت کرده و به زودی از سوی انتشارات نوید شیراز روانه بازار می‌شود.

عبدالعلی دست غیب  با اعلام این خبر گفت: چهار کتاب من شامل نقد آثار علی‌اکبر دهخدا، نقد آثار محمدعلی جمالزاده، «از اجتماع قبیله‌ای تا جامعه جدید» و «نقد ادبی و نوعیت متن» مجوز نشر را دریافت کرده‌اند و به زودی توسط انتشارات نوید شیراز منتشر خواهند شد.
وی در ادامه درباره هریک از این آثار توضیح داد و از جمله  کتابی که در نقد و بررسی آثار دهخدا نوشته است و با اشاره به سابقه نویسندگی وی افزود: دهخدا از معروف‌ترین شاعران و نویسندگان دوره مشروطه و به نظر من بنیانگذار داستان کوتاه فارسی در دوره جدید است.
دست غیب اضافه کرد: من در این کتاب 230صفحه‌ای به بحث درباره دیوان اشعار دهخدا و کتاب «چرند و پرند» و نیز مقالات انتقادی و سیاسی بسیار مشهور او پرداخته‌ام. معتقدم با اینکه دهخدا یکی از پیشگامان ادبیات جدید در صد سال اخیر است، هنوز اهمیت کارهای او نشان داده نشده و کوشیده‌ام اهمیت ادبی و اجتماعی آثار او را بنمایانم. این منتقد ادبی ادامه داد: در کتاب
300 صفحه‌ای نقد آثار جمالزاده هم به این نویسنده معروف و از پیشگامان داستان کوتاه فارسی که کتاب‌های متعددی نوشته و بهترینشان هم «یکی بود، یکی نبود» است، پرداخته‌ام.
وی جمالزاده را نویسنده‌ای شیرین سخن نامید و گفت: او با اینکه سال‌ها در سوئیس اقامت داشت، همیشه به یاد ایران و زبان فارسی بود و اساساً نویسنده‌ای است که به زبان مردم می‌نویسد و یکی از هنرهایش وارد کردن واژگان و لحن عامه مردم ایران در آثار ادبی است. دست غیب سپس به کتاب دیگر در دست انتشارش «نقد ادبی و نوعیت متن» که آن را در 500 صفحه به نگارش درآورده است، پرداخت و گفت: این کتاب درباره نظریه‌های جدید در حوزه نقد ادبی و زبانشناسی است و کوشیده‌ام نشان دهم که برای نقد ادبی داستان یا شعر و یا درام، ابتدا باید نوع متن آن را تشخیص داد. این منتقد ادبی با ذکر مثالی افزود: اگر شاهنامه را می‌خوانیم، باید تشخیص دهیم که این اثر ادبی با آثار سعدی و مولوی تفاوت دارد و مقایسه‌پذیر نیستند؛ نوع شعر فردوسی حماسی و دراماتیک است؛ در حالی که نوع شعر سعدی و حافظ تغزلی است و هر کدام قواعد خودشان را دارند.
تنهايي باشكوه نویسنده «سووشون»

ایسنا: محمود دولت‌آبادي، سيمين دانشور را يك نويسنده‌ مهم و تأثيرگذار توصيف مي‌كند.
  محمود دولت‌آبادي درباره‌ سيمين دانشور مي‌گويد: «در كنار شأن پرتأثير نويسندگي خانم سيمين دانشور، دانش و آگاهي و بصيرت عميق او در شناخت ادبيات است.
او همچنين دانشجويان زيادي را تربيت كرده است و بسياري از حضور خانم دانشور بهره برده‌اند. همين‌ها سبب مي‌شود ما قدردان اين شخصيت بزرگ باشيم. نخستين آشنا‌يي و ديدارم با خانم دانشور هم به سال‌هاي قبل از انقلاب برمي‌گردد. اين آشنايي در آغاز يك مقدار يك‌سويه بود.
خانم سيمين دانشور يك بار به همراه جلا‌ل آل احمد در اجراي‌ يك تئاتر مرا ديده بودند و هنگامي كه ايشان يكي از داستان‌هاي درخشان ادبيات جهان را به نام «در جنگل» ترجمه كردند، من آن‌قدر تحت تأثير اين اثر داستاني قرار گرفتم كه به تمرين نمايشي اين داستان پرداختم و هنگامي كه تمرين به جايي رسيده بود كه قابل ديدن بود، از سركار خانم سيمين دانشور دعوت كردم تا اين اجرا را ببيند. من ايشان را از نزديك بار نخست آن‌جا ديدم كه گمانم مربوط به سال
46-47 مي‌شد. البته پيش‌تر هم سر فيلم «گاو» داريوش مهرجويي، سركار خانم سيمين دانشور به اتفاق جلال آل احمد و غلامحسين ساعدي آمده بودند. اين ارتباط‌ها تا سال‌هاي پيروزي‌ انقلاب اسلامي ادامه داشت.
آن‌چه مايه‌ تأسف عميق من و اهل فرهنگ بايد باشد، اين است كه اين ارتباط‌ها محدود و محدود‌تر شد و يك شكاف بين نويسندگان رخ داد. البته در سال‌هاي بعد از انقلاب، خدمت ايشان تماس مي‌گرفتم و جوياي حال و احوالشان بودم. به اعتقاد من، آيندگان پي خواهند برد كه رمان «سووشون» چقدر در روند ادبيات داستاني ما بااهميت و تأثيرگذار بوده است و من هم در شمار مخاطباني بودم كه با خواندن «سووشون» به شوق آمدم. اين اثر به اعتقاد من، تأثير عميقي بر روي نويسندگان نسل بعد از سيمين دانشور گذاشت. «سووشون» اثري سترگ و سنگين است كه برآمده از گذشته‌هاي اساتيري ماست و اين نشان از دانش گسترده‌ ايشان دارد.
به نظرم، اين‌كه سركار خانم دانشور تمام توجهش را بر ادبيات گذاشته است و كمتر به فعاليت‌هاي اجتماعي پرداخته، تشخيص كاملا درستي بوده است، برخلاف من كه زياد انرژي‌ام را بر سر مسائل اجتماعي گذاشتم و از اين مسأله هم پشيمان نيستم.
 به هر حال، هر شخصيتي يك عملكرد و كاركردي دارد و هر دو اين مسائل در كنار هم اهميت دارند و با هم منافاتي ندارند. من براي سيمين دانشور احترام زيادي قائل‌ام. به اعتبار اين‌كه تشخيص داد اين روابط اجتماعي مفيد نيستند، توانست در تنهايي باشكوه خودش، كارش را به انجام برساند. عمرش دراز باد.»

برپایی شب شعر «در سوگ خورشید» در بوانات

شب شعر «در سوگ خورشید» به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) در شهرستان بوانات برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوانات دراین مراسم برزگر رئیس این اداره هدف از برگزاری این شب شعر را تجلیل از مقام والا و شناخت ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی (ره) بیان داشت وگفت: به بركت خون شهدا و روح بلند امام شهدا و رهبري مقام عظمای ولایت، انقلاب اسلامي ايران با اقتدار و صلابت به مسيري كه بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي  ترسيم کرده اند ادامه خواهد داد.
وی افزود: مردم  و  مسوولین با تبعيت كامل از ولایت فقیه در جهت تداوم راه تابناک آن عزيز سفر كرده و حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های اصيل انقلاب اسلامي
 ایستاده اند.
او گفت:  این برنامه به عنوان تجلی گاه اندیشه های رفیع  و پاک شاعران است که با حمایت مسئولان، ادیبان و فرهیختگان  برگزار شده است.
درادامه مراسم؛ شاعران منتخب شهرستان به شعرخوانی و ارائه سروده های خود پرداختند.
   لازم به ذکر است این مراسم به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون فرهنگی و هنری و هیات امنای مسجد امام  حسن مجتبی (ع) جیان بوانات
برای چهارمین سال برگزار  شد.