پورمحمدی در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز:
جلوگیری از گفت و گو موجب حرکت­های زیرزمینی خواهد شد

صفدر دوام
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای من خدمت کردن به این نظام و مردم فراتر از تکلیف و فرصتی مغتنم می­دانم.
حجت­الاسلام مصطفی­ پورمحمدی عصر دیروز در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شیراز اظهار داشت: از آغاز زمزمه­های برکناری من از وزارت کشور حدود 47 روز به طول انجامید اما در این مدت تصمیمات مهمی در وزارت متبوع گرفته شد کما این که در حسینیه رهپویان وصال شیراز نیز در همان ایام حضور یافتم و مبلغ یک میلیارد تومان جهت بازسازی آن در لحظات آخر وزارتم اختصاص دادم.
در این نشست دانشجوی اصولگرایی از کم­کاری دستگاه قضایی استان در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی و برخی دانشجوی منتقد انتقاد کرد و گفت: در چند روز گذشته عده­ای از دانشجویان به مقدسات و عقاید ما در این دانشگاه توهین کرده­اند ولیکن هیچ برخوردی از سوی ریاست دانشگاه، دستگاه قضایی با این طیف نمی­شود!
پورمحمدی در پاسخ به انتقاد این دانشجو اظهار داشت: باید طوری حرکت کنیم که همگان راهی جز تقید و التزام به قانون نداشته باشند حتی اگر قانون مورد نقد کسی هم باشد نباید از اجرای آن تخطی نماید زیرا بی­قانونی همه امکانات جامعه را هرز خواهد کرد.
وزیر اسبق کشور ادامه داد: از آغاز انقلاب تاکنون ما بیشترین نقدها و انتقادات را شنیده­ایم اما آقای اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا در سه سخنرانی خود ایران را به نقض حقوق بشر، اشاعه دهنده سلاح کشتارجمعی و حمایت از تروریسم محکوم نموده است.
وی در عین حال خطاب به برخی دانشجویان اصولگرا که دانشجویان منتقد را متهم به توهین علیه مقدسات می­کردند اظهار داشت: باید این امر را در نظر داشته باشیم که انقلابی بودن و اصولگرایی تحمل و صبوری بیشتری می­خواهد زیرا اگر انقلاب به این نقطه رسیده حاصل صبوری و خون دل خوردن بچه­های انقلاب است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: این که برای دفن چند شهید در یک دانشگاه مقاومت شود مسئله دردناکی است زیرا هنوز در کشورهای اروپایی به کشته­شدگان جنگ جهانی دوم احترام می­گذارند.
پورمحمدی با بیان این مطلب که در این موارد بچه­های حزب­اللهی باید صبور باشند ادامه داد: اگر با یکی از توهین­کنندگان برخورد قانونی شود تمامی سایت­ها از عدم آزادی و نقض حقوق بشر در ایران سخن خواهند گرفت.
وی خطاب به دانشجویان حاضر در این جمع که اکثریت از طیف اصولگرا بودند اظهار داشت: من از جایگاه کسی با شما صحبت می­کنم که در همین سایت­ها متهم به نقض آزادی و خشونت گردیده­ام.
در این نشست یکی از دانشجویان منتقد نیز به انتقاد از عملکرد ریاست دانشگاه شیراز در جهت عدم صدور مجوز نشریه، همایش­ها و فعالیت­های سیاسی انتقاد کرد و گفت: من به عنوان یک دانشجو و فعال سیاسی یکسال پیش درخواست مجوز چاپ نشریه­ای در دانشگاه داده­ام که هنوز با این درخواست موافقت نشده است. وی اضافه کرد: وقتی به ما اجازه فعالیت سیاسی، فرهنگی در دانشگاه نمی­دهند ما حق اعتراض داریم!
وی به انتشار بیانیه­ای از سوی یکی از تشکل­های دانشجویی اشاره کرد و گفت: در این بیانیه دانشجویان منتقد را تهدیدهای زیادی کرده­اند؟
پورمحمدی در پاسخ به انتقادهای این دانشجوی منتقد اظهار داشت: شما باید طبق اطلاعیه­ای که به شما توهین و تهدید شده­اید مرزی قائل شوید که آن قانون است.
وی با این حال خطاب به رئیس کل دادگستری فارس که در این نشست حاضر بود یادآور شد: جهت رسیدگی به دعاوی دانشجویان در این رابطه شعبه­ای تشکیل شود که قاضی آن با مسایل اجتماعی، سیاسی آشنایی کامل داشته باشد.
وزیر اسبق کشور ادامه داد: در حال حاضر کشور نیازمند ارتقای فرهنگ قانونگرایی است که این امر باید به پرچمداری قشر دانشجو صورت پذیرد.
وی علت حضور خود در برخی دانشگاه­های کشور را شنیدن مسایل روز و مشکلات جامعه را از دیدگاه دانشجویان عنوان کرد و گفت: پیشتاز رسیدن به قانون در جامعه ما می­بایست دانشجویان باشند زیرا عدم توجه به آن موجب از بین رفتن سرمایه­های کشور خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری از سوی دانشجویان مبنی بر این که کدورتی بین شما و آقای احمدی­نژاد می­باشد اظهار داشت: ایشان به عنوان رئیس جمهور می­تواند نیروهای خود را انتخاب و عزل کند. لذا من مقاومتی برای باقی ماندن در وزارت کشور نکردم و حتی از ایشان علت برکناری خود را نیز سؤال نکردم.
وی به عدم تمایل خود به ریاست سازمان بازرسی کل کشور نیز اشاره کرد و گفت: در این جایگاه باید به مشکلات قانونی دستگاه­های اجرایی کشور رسیدگی شود. به همین خاطر برای این که سوء تفاهمی در جامعه پیش نیاید که فلانی به خاطر برکناری­اش از وزارت می­خواهد انتقام بگیرد چندان مایل به ریاست این سازمان نیز بودم اما شرایط به گونه­ای پیش رفت که راهی باقی نماند و من این مسئولیت را پذیرفتم.
وی در پایان به این نکته نیز اشاره کرد که اگر جلوی حرف زدن یکدیگر را بگیریم موجب حرکت­های زیرزمینی خواهد شد.

دست دوز فرصت­طلبان؛
کلاهی چرب در عطاری­های شیراز

سوسن خیراندیش
می­گفتند کارگاهش پلمب شده، اما دیروز خبر بار زدن مجدد شیشه­هایی را برای تهران و توزیع بخشی از آنها را در عطاری­های شیراز شنیدم.
چند سالی بود از این راه درآمد خوبی نصیبش می­شد. قبل از این روغن را با پارافین مخلوط می­کرد و به عطاری­ها می­فروخت، اما از یکی دو سال قبل به این طرف به جای پارافین روغن آفتابگردان را به کار می­برد.
عطاری­ها هم روغن­های دست­ساز او را می­خرند. در صورتی که با استادی و به سادگی می­توانند اصل یا تقلبی بودن روغن را متوجه شوند. می­بینند ارزان است و در شیشه­های برچسب­دار، البته بدون شماره ثبت شرکت خاص، ظاهر فریبنده­ای دارند. خریدار هم که دارد پول خوبی بابت روغن­ها می­پردازد.
به این ترتیب بازار برای تولیدکننده و فروشنده شیرین است، به قیمتی که حتی پلمب کارگاه و پرداخت جریمه نقدی هم نتواند کارشان را کساد کند.
***
فروش تقلبی به بهای ارزانی
به چند عطاری سر زدم. اغلب روغن­های غیرخوراکی به فروش رفته در آن واحدهای کسب بدون برچسب نام و پروانه بهره­برداری شرکتی خاص بود.
از همه عطار­ها می­پرسم: می­دانید تقلبی است و آنها پاسخ می­دادند: دست­ساز است، اما از تقلبی بودنش خبر نداریم!
یکی از عطارها که سن و سال بالایی داشت و از قدیم پذیرای بیماران طرفدار داروهای گیاهی است گفت: خانم! این روغن­ها برای ماساژ بدن و یا مو به کار می­رود، حالا این که مقداری داخلی داشته باشد به جایی برنمی­خورد! از اینها گذشته مگر مردم چه قیمتی را برای این روغن­ها می­پردازند که شما فکر ضررشان هستید! بروید جلوی ضررهای بزرگ را بگیرید!
گفته­های این عطار سالخورده نقش پتک را بازی کرد، تا چند لحظه قادر به ادامه مصاحبه نبودم. گفته­های بزرگترها را به خاطر آوردم که همیشه عطارها را مورد اعتمادترین و حتی محرم­ترین قشر می­دانستند. از این که زمانه برخی از این افراد درستکار و مورد اعتماد را تا این اندازه بی­تفاوت کرده افسوس خوردم.
به خود که آمدم از یک مشتری در همان عطاری که دو شیشه روغن نارگیل را خریداری کرده بود پرسیدم: از کجا می­دانی اصل است؟
گفت: به موهایم می­زنم و همین قدر که حالت می­گیرد کافی است!
ادامه دادم: به عوارضش [در صورت تقلبی بودن] فکر کرده­اید؟
پاسخ داد: مگر چند سال عمر می­کنم؟!
با یک خنده و خداحافظی از عطاری بیرون رفت.
***
حمایت مردم از متخلف­ها
اظهارات محمدجعفر اسدافروز رئیس اتحادیه صنف عطار شیراز را به خاطر آوردم که می­گفت: سنتی بودن و نهادینه شدن استفاده از داروهای گیاهی و اعتماد مردم به عطارها به اندازه­ای است که وقتی می­خواهیم با برخی تخلف­ها در این صنف مقابله کنیم، مردم و مشتریان روبه­روی ما قرار می­گیرند و از عطار مزبور حمایت می­کنند.
اسدافروز معتقد است باور کردن این موضوع که ممکن است برخی عطارها داروی تقلبی را به فروش برسانند، زمان­بر است.
وی اعتقاد مردم به اثر دارویی روغن­ها و اعتماد آنها به صنف عطار را که از دیرباز مرسوم بوده در سوء استفاده برخی افراد متخلف و گران­فروشان بی­اثر نمی­داند.
اسدافروز مخلوط کردن پارافین یا روغن­های نباتی از جمله آفتابگردان با روغن­های دارویی گیاهی را [در برخی موارد] تأیید کرد.
***
متولی خاص نداریم
امکان­پذیر نبودن تشخیص روغن اصل از تقلبی توسط افراد عادی و غیرکارشناس امری است که علاوه بر اسدی­افروز از سوی دکتر جولایی معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم مورد تأیید است.
بر این اساس احتمال توزیع روغن­های تقلبی در عطاری­ها و فروش آنها وجود دارد به ویژه آن که بنا به اظهارات جولایی قانون مسئولیت توزیع داروهای تقلبی گیاهی در عطاری­ها را به صورت شفاف به متولی خاصی واگذار نکرده است.
جولایی همچنین گفت: اگر محصولی در کل به صورت صنعتی و توسط شرکتی مشخص و به ثبت رسیده تولید شود، اداره نظارت محصولات تولید شده آن را مورد نظارت دارد، اما در مورد داروهای گیاهی عرضه شده در عطاری­ها دستورالعمل شفافی وجود ندارد.
به این ترتیب و با توجه به آن که در بخش اعمال بازرسی و نظارت از سوی صنف عطار نیز تنها یک بازرس ایفای نقش می­کند، زمینه لازم برای احتمال فروش روغن­های تقلبی در عطاری­ها فراهم می­شود که بی­تفاوتی مشتریان در قبال خرید جنس مزبور [بنا به اظهارات یکی از مشتریان به دلیل کم حجم بودن شیشه­ها و پول اندکی که بابت آن پرداخت می­کنند] این زمینه را تقویت می­کند.
***
متقلب مشتری­مدار
از او پرسیدم: روغن تقلبی می­سازی، پول خوبی به جیب می­زنی و به قول خودت دردسر زیادی را متحمل می­شوی!، اما چرا آن را در شیشه­های خیلی کوچک بسته­بندی و به بازار عرضه می­کنی؟
پاسخی که داد مشخص کرد به طور دقیق اصل «مشتری مداری» را مد نظر دارد و می­داند مشتریان زمانی که حجم کمی از جنس را خریداری می­کنند که وجه پرداختی در قبال آن در سبد روزانه کالای خانوار چندان قابل توجه نیست، نسبت به کیفیت آن جنس، دقت و حساسیت کمتری را به خرج می­دهند، اما توجه ندارند که مصرف روغن­های دارویی تقلبی علاوه بر بی­نتیجه بودن، چه ضررهایی را متوجه آنها می­کند [حتی در مورد پوست و مو] و چه پول­هایی را به جیب افراد متقلب و خلافکار [تولیدکننده و فروشنده] سرازیر می­کند.
کلام آخر:
زمانی که در برابر جیب و جسم خودمان بی­تفاوت باشیم، بدیهی است وسوسه سوء استفاده افرادی را برانگیخته کند تا جیب و جسم خود را فربه نمایند، البته با توجه به درآمدزایی طب سنتی [حتی در سطح بین­المللی] انتظار می­رود متولیان امر نسبت به بهداشتی و استانداردسازی تولید و عرضه داروهای گیاهی دقت و حساسیت قانونی را به خرج دهند، البته شکی نیست که مردم در این روند می­توانند تأثیرگذارترین نقش را ایفا کنند. به گونه­ای که از خرید انواع روغن­های دارویی غیر برچسب­دار [با شماره بهره­برداری] و غیر پلمب خودداری کنند و موارد تقلبی را نیز به اتحادیه صنف عطار و سقط­فروش اعلام نمایند تا مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد.
در خاتمه از عطاران نیز انتظار می­رود برای حفظ جایگاه این صنف در جامعه از خرید و فروش هر نوع داروی غیربهداشتی و تقلبی از جمله روغن­ها خودداری نمایند و به خاطر داشته باشند که مشت نمونه
خروار است!

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد:
آسیب­شناسی دیدگاه­های جامعه و قوه قضاییه

صفدر دوام
طی مدت اخیر همه می­گویند که پرونده­های قضایی در محاکم کشور زیاد است و در پی آن این نظر و دیدگاه از سوی محاکم ظهور می­کند که آیا در واقع حجم بزهکاری در جامعه ما زیاد شده است یا دلیل اصلی را در جای دیگر باید جستجو کرد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور صبح دیروز در همایش هم­­اندیشی قضایی و پیشگیری از وقوع جرم در شیراز با بیان مطلب فوق اظهار داشت: بحث آموزش­های حقوقی و قضایی در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار گرفته که در پی فقدان این امر به محض وقوع یک مشکل و مسئله مردم بلافاصله کشور را به بی­قانونی و عدم اجرای درست احکام متهم می­کنند که اگر شناخت بیشتری از قوانین و وظایف دستگاه­ها وجود داشت این دیدگاه نیز شکل نمی­گرفت. رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یکی دیگر از مسایل و مشکلات موجود در پیدایش دو دیدگاه مختلف حوزه قضایی و جامعه ملاک­ها و مقیاس­های اندازه­گیری نه چندان مناسب می­باشد. پورمحمدی گفت: مقیاس­هایی که جامعه و دیگر مجموعه­ها نسبت به ارزیابی یکدیگر دارند به صورت کامل و دقیقی نیست لذا باید مقیاس­های اندازه­گیری خود را مشخص کنیم تا این مشکلات هر روز بیشتر خواهد شد و موجبات گله­مندی هر مجموعه را از دستگاه دیگر فراهم می­کند. وی در ادامه یادآور شد: هر چند در کشور ضعف­هایی وجود دارد که نمی­توان منکر آن شد اما با یک نگاه واقع­بینانه باید توجه داشت که نقاط قوت کشور هم قابل توجه است. چه آن که در برخی موارد شاخص­های ما از سایر کشورهای جهان در مسایلی نظیر قوه قضاییه بهتر و بالاتر است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور معتقد است: برخی احساس­های منتقدانه­ای که در داخل کشور به دلیل عدم وجود مقیاس­های مناسب شکل می­گیرد باعث خواهد شد که برخی از جوامع بین­الملل ما را در ترازهای پایین قرار دهند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در کشور ما که هر سال به طور میانگین یک انتخابات برگزار می­شود برخی کشورها ایران را در این حوزه در رتبه­های پایین قرار داده­اند و ما را در کمیسیون حقوق بشر محکوم می­کنند.
وی در پایان بر لزوم آسیب­شناسی و مطالعه بیشتر نظرات و دیدگاه­های جامعه و قوه قضاییه نسبت به یکدیگر تأکید کرد.

افزایش تعدادهای رشته­های دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
به گزارش روابط عمومی و امور بین­الملل دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، با تصویب وزارت علوم تحقیقات تعداد رشته­های فنی و مهندسی واحد شیراز افزایش یافت.
در جلسه شورای گسترش آموزش عالی وابسته به وزارت علوم با درخواست واحد شیراز جهت راه­اندازی رشته­های مهندسی با رشته­های 1- مهندسی پالایش 2- مهندسی پتروشیمی 3- مهندسی گاز در مقطع کارشناسی موافقت به عمل آمد. لازم به ذکر است که دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در حال حاضر با بیش از 23000 نفر دانشجو بیشترین دانشجو را در بین دانشگاه­های حضوری جنوب کشور دارا می­باشد. این دانشگاه 73 رشته در مقطع کارشناسی و کاردانی، 14 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 3 رشته در دوره دکتری دارد.

غلامی فرماندار سروستان:
امنیت، مهمترین نیاز جامعه است
به گزارش روابط عمومی شهرستان سروستان، جلسه مشترک شورای تأمین شهرستان سروستان و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران با موضوع اسلحه غیرمجاز در تالار حافظ این شهر برگزار شد.
غلامی فرماندار سروستان با یادآوری این که یکی از وظایف شوراها و دهیاران، تأمین امنیت است، گفت: امنیت، مهمترین نیاز جامعه است. اگر همه امکانات در اختیار شهروندان باشد و امنیت وجود نداشته باشد آن امکانات هیچ ارزشی ندارند. غلامی افزود: عوامل ناامنی مشخص است مهمترین عامل وجود سلاح غیرمجاز است. دولت با تمام توان درصدد جمع­آوری سلاح غیرمجاز است. همه افراد جامعه باید به تناسب مسئولیت نسبت به این موضوع حساس و دقیق باشند و همه با هم باید در جهت تأمین امنیت پایدار تلاش کرده و اگر افراد همکاری کنند جامعه­ای امن و سالم خواهیم داشت. فرماندار سروستان با بیان این که در دولت اسلامی رأفت و اقتدار باید با هم عمل کنند از اعضای شورای تأمین خواست مهلت دیگری به دارندگان سلاح غیرمجاز داده شود و پس از آن متخلفین شاهد اقتدار و برخورد دولت با آنها باشند و مردم برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی با متجاوزان را لمس خواهند کرد. غلامی اضافه کرد: خوشبختانه به خاطر فرهنگ غنی مردم، سروستان از ظرفیت امنیتی بالایی در سطح استان برخوردار است. دیگر اعضای شورای تأمین این شهرستان نیز طی سخنانی بر لزوم همکاری در جهت تأمین امنیت پایدار برای شهروندان تأکید کردند. در پایان جلسه با تصمیم اعضای شورای تأمین و شوراهای اسلامی و دهیاران مدت یک هفته جهت اطلاع­رسانی و یک ماه برای جمع­آوری اسلحه­های غیرمجاز باقیمانده مهلت داده شد.

بازدید مدیرکل رفاه جمعیت هلال­احمر از 9 شعبه استان فارس
مدیرکل رفاه کارکنان جمعیت هلال­احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن بازدید از 9 شعبه شهرستانی جمعیت هلال­احمر استان فارس در جریان مسایل و مشکلات آنان قرار گرفت و پیشنهادهایی در خصوص امور رفاهی کارکنان این جمعیت ارائه نمود. فرهنگ سالمی که در حاشیه برگزاری مسابقات فوتسال منطقه چهار کارکنان جمعیت هلال­احمر در شیراز، به شعب جمعیت هلال­احمر استان فارس در شهرستان­­های آباده، اقلید، خرمبید، مرودشت، جهرم، داراب، استهبان، نی­ریز و فسا سفر نمود، با حضور در این شعب و دیدار و گفتگو با کارکنان جمعیت هلال­احمر در جریان مسایل و مشکلات آنان قرار گرفت. رفع مشکلات معیشتی، پیگیری امور رفاهی کارکنان، پیگیری پرداخت وام ضروری و مسکن به کارکنان و لزوم در نظر گرفتن زمان، مکان و امکانات مناسب در خصوص مسافرت­های سیاحتی و زیارتی کارکنان این جمعیت از جمله مسایلی بود که در جریان این بازدیدها مورد تأکید قرار گرفت. گفتنی است در سفرهای شهرستانی محمدرضا کمالی مدیر اداری و پشتیبانی جمعیت هلال­احمر فارس، مدیرکل رفاه کارکنان جمعیت هلال­احمر را همراهی می­کرد.

برپایی مراسم تبیین اندیشه­های شهید آیت­الله دستغیب در شیراز
سوسن خیراندیش
ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت و تبیین اندیشه­های شهید آیت­الله دستغیب سومین شهید محراب صبح دیروز و همزمان با سالروز شهادت آیت­الله سید عبدالحسین دستغیب مراسمی را در تالار حافظ شیراز برگزار کرد.
فرزندان این شهید به اتفاق آیت­الله حائری نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار و جمعی از مقامات نظامی و انتظامی استان در این مراسم حضور داشتند.
اسکندری رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس اولین سخنران این مراسم بود.
وی به بیان گوشه­هایی از فعالیت­های مبارزاتی و خاطرات به جا مانده از شهید آیت­الله دستغیب پرداخت.
سپس آیت­الله سید هاشم دستغیب سخنانی را با موضوع «فلسفه شهادت» ایراد کرد.
وی با اشاره به تلاش­های صورت گرفته دشمنان طی سال­های قبل از انقلاب برای تخریب زیربناهای اعتقادی جوانان گفت: منافقین نیز پس از انقلاب تلاش­هایی را به این منظور داشتند که شهید آیت­الله دستغیب خطاب به آنان می­گفتند «شما اگر ولایت فقیه عادل را نمی­خواهید، چه حکومتی را می­خواهید؟»
یادآوری گوشه­هایی از بیانات شهید دستغیب در سال­های قبل از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی از دیگر موارد طرح شده از سوی این سخنران بود.
مراسم مزبور با سخنان حجت­الاسلام والمسلمین فاطمی­نیا ادامه یافت.
وی مقام شهید را با استناد به آیات قرآنی تشریح کرد و گفت: انبیاء، علما و شهدا سه طایفه­ای هستند که در قیامت شهادت آنها پذیرفته می­شود.
وی افزود: شهید آیت­الله دستغیب غریبی خوش بود و به جایی رسیده بود که مژده شهادت را دریافت کرده و در انتظار به سر می­برد.
تجلیل از خانواده شهدا پایان­بخش مراسم مزبور بود.
حضور گسترده دانش­آموزان دختر و پسر و هنرنمایی آنها در قالب اجرای سرود از ویژگی­های این مراسم بود.
در حاشیه:
شهید آیت­الله دستغیب مبارزات سیاسی خود را از زمانی آغاز کرد که اساس دین را با روی کار آمدن رضاخان در خطر دید.
وی پیوسته بر دامنه مبارزاتش می­افزود تا آنجا که به شهادت اسناد ساواک در تاریخ یکم فروردین ماه 1342 اعلام می­کند که تاکنون دو بار از آیت­الله حکیم اجازه جهاد خواسته­ام، اما جوابی نرسیده است.
شهید در تاریخ 18 فروردین ماه سال 1342 مردم را به جهاد و کفن­پوشی تشویق می­کند و حکم تبعیدش صادر می­شود.
شهید دستغیب پس از دستگیری امام (ره) در سال 1342 در نیمه­های شب به تهران و زندان عشرت­آباد و سال 1343 نیز به زندان قزل­قلعه منتقل می­شود.
در سال 1356 نیز اوج مخالفت وی با رژیم شاهنشاهی مبنی بر برگزاری جشن هنر بود.
شهید آیت­الله دستغیب ساعت 11:30 دقیقه روز جمعه 20 آذرماه سال 1360 در مسیر مصلای نماز جمعه شیراز به شهادت رسید.

آیت­الله سید محمدمهدی دستغیب:
شهادت بالاترین اوج رفعت در محضر رب­العالمین است
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش ناحیه یک، آیت­الله سید محمدمهدی دستغیب گفت: وقتی انسان خدایی شد جهات نفسانی او یکپارچه از بین می­رود و یکپارچه الهی می­شود.
تولیت آستان احمدی و محمدی در کنگره بزرگداشت معلم اخلاق حضرت آیت­الله شهید دستغیب که توسط مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک در سالن مجتمع آموزشی فرهنگی احسان و با حضور فرهنگیان و دانش­آموزان ناحیه یک و مسئولین سازمان آموزش و پرورش فارس برگزار گردید با بیان این که شهید دستغیب شخصیتی الهی بود به خصوصیات و مبارزات حضرت آیت­الله شهید دستغیب پرداخت و بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) برای خدا قیام کرد و شهید دستغیب هم شخصیتی الهی بود که با دست خالی همراه امام قیام کرد.
وی همچنین با بیان این که شهادت بالاترین اوج رفعت در محضر رب­العالمین است تصریح کرد: شهید دستغیب فهمیده بود که خدایی است زیرا عمری را در مجاهده گذرانده بود.
آیت­الله سید محمدمهدی دستغیب با بیان این که درک حضور و جمال رب­العالمین نهایت مراقبت را دارد گفت: وقتی انسان درک کند که در محضر خداست مواظب اعمال و رفتار خویش خواهد بود.
وی افزود: مطالعه کتب شهید دستغیب قلب انسان را روشن و موجب وصل انسان به رب­العالمین می­گردد.
محمدجواد جباری مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت آیت­الله شهید دستغیب با بیان این که تواضع در برابر مردم، خضوع و خشوع در برابر خدا و خدمت به خلق از خصوصیات عارفان وارسته­ای چون شهید دستغیب است گفت: اخلاص در گفتار و عمل و پیروی از مقام عظمای ولایت از خصوصیات بارز ایشان بود.
وی همچنین اظهار داشت: امام راحل نسبت به شهید آیت­الله دستغیب ارادت ویژه داشتند و او را مهد تقدس، معلم اخلاق و مرشد و راهنمای مردم می­دانستند.