صفحه 1--17 آذر 92
رئیس جمهور در جمع دانشجویان:دانشگاه کارگاه سیاست است
استاندار فارس:شوراهای اسلامی بهترین پارلمان محلیاند
سالروز شهادت آیتالله دستغیب، با حضور حجتالاسلام قرائتی در شیراز برگزار میشود
رئیس اتاق بازرگانی شیراز:به صورت فردی یا گروهی وظیفه داریم هر کدام یک شغل ایجاد کنیم
امام جمعه کازرون:طرح پزشک خانواده مشکل درمانی مردم را بیشتر کرده است
آغاز اجرای طرح بیمه اعضای شوراهای حل اختلاف در فارس
تکمیل مسکن مهر در کشور دو سال طول میکشد
یک فرقه ضاله آلوده به فساد اخلاقی در شیراز متلاشی شد
رحمانیان:رسانهها به ویژه روزنامهها ما را در پیشگیری از وقوع جرایم کمک کنند
استاندار فارس:شوراهای اسلامی بهترین پارلمان محلیاند
سالروز شهادت آیتالله دستغیب، با حضور حجتالاسلام قرائتی در شیراز برگزار میشود
رئیس اتاق بازرگانی شیراز:به صورت فردی یا گروهی وظیفه داریم هر کدام یک شغل ایجاد کنیم
امام جمعه کازرون:طرح پزشک خانواده مشکل درمانی مردم را بیشتر کرده است
آغاز اجرای طرح بیمه اعضای شوراهای حل اختلاف در فارس
تکمیل مسکن مهر در کشور دو سال طول میکشد
یک فرقه ضاله آلوده به فساد اخلاقی در شیراز متلاشی شد
رحمانیان:رسانهها به ویژه روزنامهها ما را در پیشگیری از وقوع جرایم کمک کنند
رحمانیان معاون دادستان در پیشگیری از وقوع جرایم در جلسهای که قرار بود با حضور مدیران مسئول نشریات و صدا و سیمای فارس برگزار شود، اما جز مدیرمسئول روزنامه «عصر مردم» و تنی چند از خبرنگاران در آن جلسه حضور نداشتند از مطبوعات و رسانهها خواست با رعایت مسایلی که ذکر مفصل آن رفت مسئولان قضایی استان را در پیشگیری از وقوع جرم یاری دهند.
رحمانیان ضمن اشاره به جرایمی که در استان رو به افزایش است به طور مفصل دلایل و مستندات آن را برشمرد و اظهار داشت وسایل ارتباط جمعی در پیشگیری از وقوع جرم نقشهای متفاوتی ایفا میکنند.
وی این نقشها را به شرح زیر برشمرد و گفت: رسانهها نقش رهبری و بیداری دارند و آنها میتوانند در آموزش به مخاطبان خود و در انتقال میراث فرهنگی از یک نسل به نسل دیگر مؤثر باشند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی به نقش منفی و مثبت نشریات اشاره کرد و گفت: رسانههای جمعی اعم از روزنامه، رادیو، تلویزیون از جنایات پردهبرداری میکنند. اما این پرده-برداری به صرف ارائه خبر و نقل شگردهای جنایتکاران کافی نیست زیرا بدون تحلیل ماوقع و هر آنچه علت رویداد و جرایم است بدآموزی دارد لذا نشریات میتوانند به خانوادهها و مخاطبان خود به نوعی آموزش دهند و آنها را آگاه نمایند که چگونه یک جنایت اتفاق میافتد.
وی در ادامه افزود: رسانهها میتوانند و باید مجرمین را از مجازاتهای قانونی مطلع نمایند تا قبل از آنکه کسی دست به جرم و جنایت بزند میزان مجازات آن را به درستی فهم کند چون مشاهده شده بعضی از مجرمین از میزان مجازاتها اطلاعی ندارند.
رحمانیان نیز به آثار منفی بعضی اخبار و نشر وقایع انتقاد کرد و گفت: عدم انعکاس خوب اخبار و اغراق در تشریح بعضی وقایع خود موجب افزایش ناامنی در جامعه میشود و شرایط را برای وقوع جرم در اذهان مجرمین فراهم میکند. اگر رسانهها مفاهیم جرایمی مانند قتل، آدمربایی و امثالهم را محدود نکنند و به جرایم دیگر هم بپردازند مؤثرترند.
وی ضمن اشاره به گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی به جای روشهای سنتی زنگ خطر را برای خانوادهها به صدا درآورد و به میزان غیرقابل باور معتادان در استان اشاره کرد.
محمد عسلی مدیرمسئول روزنامه «عصر مردم» ضمن اشاره به دلایل افزایش جرایم گفت: عواملی از جمله سیاست، اقتصاد و اشتغال در افزایش یا کاهش جرایم مؤثرند.
وی نقش نظارت بر عملکرد مدیران، کارکنان اداری و سازمانی و بازار را کمرنگ و ضعیف عنوان کرد و به انتقاد سازنده برای روشن شدن عملکردها اشاره نمود.
عسلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید احساس بریدگی و ناامیدی در بین بعضی جوانان را به امید و نشاط تبدیل کنیم و راه فرار برای گریز از ناامیدیها را باز گذاریم زیرا وقتی جوانی به مواد مخدر یا جرایم دیگر روی میآورد که امیدی به بهبودی وضع کاری و درآمد اقتصادی خود نداشته باشد. در چنین شرایطی است که ریسک عمل مجرمانه را میپذیرد.
نماینده صدا و سیمای فارس نیز ضمن برشماری مشکلات رسانه صوتی تصویری استان برای تهیه و تغذیه برنامهها موانع پیش رو را برشمرد و به مشکلات و کمبودهای مالی اشاره کرد.
واعظ زاده:مخالفان اصلاح هنجارهای کهنه، زیر آوار این سقف شکسته خواهند ماندرحمانیان ضمن اشاره به جرایمی که در استان رو به افزایش است به طور مفصل دلایل و مستندات آن را برشمرد و اظهار داشت وسایل ارتباط جمعی در پیشگیری از وقوع جرم نقشهای متفاوتی ایفا میکنند.
وی این نقشها را به شرح زیر برشمرد و گفت: رسانهها نقش رهبری و بیداری دارند و آنها میتوانند در آموزش به مخاطبان خود و در انتقال میراث فرهنگی از یک نسل به نسل دیگر مؤثر باشند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی به نقش منفی و مثبت نشریات اشاره کرد و گفت: رسانههای جمعی اعم از روزنامه، رادیو، تلویزیون از جنایات پردهبرداری میکنند. اما این پرده-برداری به صرف ارائه خبر و نقل شگردهای جنایتکاران کافی نیست زیرا بدون تحلیل ماوقع و هر آنچه علت رویداد و جرایم است بدآموزی دارد لذا نشریات میتوانند به خانوادهها و مخاطبان خود به نوعی آموزش دهند و آنها را آگاه نمایند که چگونه یک جنایت اتفاق میافتد.
وی در ادامه افزود: رسانهها میتوانند و باید مجرمین را از مجازاتهای قانونی مطلع نمایند تا قبل از آنکه کسی دست به جرم و جنایت بزند میزان مجازات آن را به درستی فهم کند چون مشاهده شده بعضی از مجرمین از میزان مجازاتها اطلاعی ندارند.
رحمانیان نیز به آثار منفی بعضی اخبار و نشر وقایع انتقاد کرد و گفت: عدم انعکاس خوب اخبار و اغراق در تشریح بعضی وقایع خود موجب افزایش ناامنی در جامعه میشود و شرایط را برای وقوع جرم در اذهان مجرمین فراهم میکند. اگر رسانهها مفاهیم جرایمی مانند قتل، آدمربایی و امثالهم را محدود نکنند و به جرایم دیگر هم بپردازند مؤثرترند.
وی ضمن اشاره به گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی به جای روشهای سنتی زنگ خطر را برای خانوادهها به صدا درآورد و به میزان غیرقابل باور معتادان در استان اشاره کرد.
محمد عسلی مدیرمسئول روزنامه «عصر مردم» ضمن اشاره به دلایل افزایش جرایم گفت: عواملی از جمله سیاست، اقتصاد و اشتغال در افزایش یا کاهش جرایم مؤثرند.
وی نقش نظارت بر عملکرد مدیران، کارکنان اداری و سازمانی و بازار را کمرنگ و ضعیف عنوان کرد و به انتقاد سازنده برای روشن شدن عملکردها اشاره نمود.
عسلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید احساس بریدگی و ناامیدی در بین بعضی جوانان را به امید و نشاط تبدیل کنیم و راه فرار برای گریز از ناامیدیها را باز گذاریم زیرا وقتی جوانی به مواد مخدر یا جرایم دیگر روی میآورد که امیدی به بهبودی وضع کاری و درآمد اقتصادی خود نداشته باشد. در چنین شرایطی است که ریسک عمل مجرمانه را میپذیرد.
نماینده صدا و سیمای فارس نیز ضمن برشماری مشکلات رسانه صوتی تصویری استان برای تهیه و تغذیه برنامهها موانع پیش رو را برشمرد و به مشکلات و کمبودهای مالی اشاره کرد.
ایسنا: رییس مرکز الگوی اسلاميایرانی پیشرفت با بیان این که یکی از علل افزایش ناهنجاریها در جامعه امروز ایران، ایستایی و سکون هنجارهای کهنه و ناکار آمدی است که منطق با شرایط جدید و پاسخگوی نیازهای جامعه نیست، اظهار داشت: کسانی که دو دستی به هنجارهای کهنه و ناکارآمد چسبیده اند و گمان ميکنند با تغییر و اصلاح آنها اعتقادات و فرهنگ و نظام جامعه از دست ميرود غافل از آنند که زیر سقف شکسته خوابیده اند و زود است که زیر آوار بمانند.
دکتر صادق واعظ زاده که در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره پیشگامان پیشرفت در شیراز سخن میگفت با بیان اینکه پیشرفت کشور با بازسازی و نوسازی هنجارهای اجتماعی میسر است، گفت: ایستایی و عقب افتادگی هنجاریهای اجتماعی از موانع اصلی پیشرفت کشور و بیشتر از ناهنجارهای اجتماعی مشکل ساز شده است.
وی ادامه داد: بخش اقتصاد و فرهنگ و سیاست کشور علاوه بر بازسازی ساختاری به رویهها و روشهای جدید نیاز دارد که فقط با تهیه سیاستها و برنامههای لازم میسر نیست؛ بلکه به اصلاح هنجارهای اجتماعی نیاز دارد. هنجارها به عنوان الگوهای رفتاری اگر به روز نشوند و شخصیت و منافع مردم را تأمین نکنند در عمل از سوی گروههای اجتماعی رعایت نمیشوند و ناهنجاری به وجود ميآید.
واعظ زاده افزود: هنجارهای فرسوده اگر نو نشوند، لاجرم از صحنه اجتماع به بیرون رانده ميشوند و هنجارهای خلق الساعه و بی ریشه خلأ آنها را پر میکند و موجب گستردگی فکری و فرهنگی ميشود.
رییس مرکز الگوی اسلاميایرانی پیشرفت با بیان این که یکی از علل افزایش ناهنجاریها در جامعه امروز ایران، مشکل ایستایی و سکون هنجارهای کهنه و ناکار آمد است، اظهار داشت: وقتی هنجارهای موجود پاسخگوی نیازها و منطبق با شرایط جدید نباشند به فرض پیروی از آنها، مسائل و مشکلات بزرگ و کوچک به وجود ميآید. مثلاً استفاده از خودرو شخصی از عمدهترین هنجارهای امروز جامعه شهری ما است که به علت فراهم نبودن شرایط آن، موجب آلودگی مرگبار هوای شهرها شده است.
رییس شورای عالی مرکز الگوی اسلاميایرانی پیشرفت در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ غنی اسلاميایرانی این ظرفیت و انعطاف را دارد که هنجارهای نو را پشتیبانی کند تا هم نیازهای جدید را پاسخ بگوید و هم پیوستگی فرهنگی را حفظ کند، اظهار داشت: عقب ماندگیِ هنجارها در ایران، جا را برای هجوم هنجارهای بیگانه باز کرده است. امروزه رفتارهای نوظهوری به صورت گسترده در جامعه ایران دیده ميشود که با اعتقادات و فرهنگ و ویژگیهای آب و هوایی ایران سازگاری ندارد. این رفتارها ناشی از هنجارهای کلیشهیی است که از جوامع دیگر کپی برداری ميشود. این کپی برداری نشانه تنبلی ذهنی است. در واقع به جای آن که برای
عمل کردن در برابر اتفاقات و نیازهای جدید به فکر پیدا کردن الگوهای رفتاری مناسب باشیم، بدون زحمت فکر کردن، روشهای رفتاری دیگران را تقلید ميکنیم. به این طریق هنجارهای اجتماعی بدلی و بی پایه در کشور مشاهده ميشود که به علت عدم سازگاری اساسی با فرهنگ و طبیعت و شخصیت مردم به سست شدن نظام اجتماعی و شخصیت افراد و ضعیف شدن قدرت قضاوت و شناخت آنها منجر ميشود.
وی افزود: هنجارهای کلیشهیی موجب
پیش داوری نسبت به پدیدهها و رویدادها نیز هست. مقابله با هجوم هنجارهای کلیشهیی تنها با بازسازی هنجارهای موجود و آفرینش هنجارهای جدید میسر است. هنجارهای جدید باید راه و روش عمل را برای تأمین منافع مشروع گروههای اجتماعی در اختیار آنها بگذارد. در این صورت هنجارها پیروی ميشود و عمومیت پیدا ميکند. در غیر این صورت، نفی و لعن هنجارهای وارداتی جلوی شیوع آنها را نمی گیرد و توصیههای شفاهی و مکتوب کاری از پیش نميبرد و کشیدن رنگ و لعاب اسلاميبر روی هنجارهای وارداتی هم که بعضاً در کارهای فرهنگی ما مشاهده ميشود کارساز نیست.
واعظ زاده در بخش دیگری از اظهارات خود یک جامعه پیشرفته را متشکل از انسانهای رشد یافته دانست که الگوهای رفتاری درستی دارند.
وی ادامه داد: حرکت جامعه از رفتار افراد شکل ميگیرد و بدون هنجارهای رفتاری درست، حرکت جامعه رو به پیشرفت نميرود. البته هنجارهای رفتاری به تنهایی برای رسیدن جامعه به هدف پیشرفت کافی نیست اما بدون هنجارهای پسندیده هم جامعه به پیشرفت نميرسد. یک نقش مهم الگوی اسلاميایرانی پیشرفت، ارائه الگوهای رفتاری یا همان هنجارهای اجتماعی است. برخی هنجارهای اجتماعی به صورت قانون و مقررات در ميآیند اما بیشتر آنها در جایی به تصویب نميرسند و حتی به صورت نوشته در نميآیند بلکه از طریق گروههای مرجع یا در قالب نمونههای برجسته یا به زبان هنر ترویج ميشوند و از سوی مردم پذیرفته میشوند.
استاد پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران در تببین تفاوتهای سند الگوی پیشرفت با اسناد برنامهیی کشور اظهارداشت: یک تفاوت اساسی الگوی پیشرفت با اسناد برنامهیی کشور این است که الگو وظیفه دارد زمینه هنجار آفرینی نوع دوم را هم فراهم کند و گروههای مستعد را به هنجارسازیهای مفید به حال پیشرفت کشور تشویق کند.
وی اضافه کرد: امروز جوانان ایران نقش برجسته ای در ظهور و شیوع هنجارهای تازه در بین خود دارند. این هنجارها به سرعت در همه اقشار جامعه نفوذ ميکند، بنابراین جوانان امروز هنجار آفرینان اصلی ایران هستند. بزرگترها الگوهای زبانی و ارتباطی جوانان را ميشنوند و ميبینند اما جوانها توانایی لازم برای خلق الگوهای رفتار اجتماعی در حوزه اقتصاد و سیاست و غیره را هم دارند و در مواردی آن را نشان داده اند. این یک فرصت است که باید به درستی شناخته و استفاده شود. ویژگیهای جوانی با هنجار آفرینی تناسب زیادی دارد. جوان عموماً منتقد، نوجو و اهل ریسک است. محیط اجتماعی فشرده و پر تعامل و وابستگی گروهی قوی دارد و دنبال اثبات شخصیت و ارتقای جایگاه اجتماعی خویش است. آرمان گرا و آینده پژوه است و دانش و هوشمندی را هم که شروط دیگر هنجارسازی است دارد. پس باید تجربه خود را گسترش دهد و عمیق نماید و به طور جدی به بازسازی هنجارهای موجود و آفرینش هنجارهای جدید بپردازد.
رییس مرکز الگوی اسلاميایرانی پیشرفت قدم اول در این راستا را نقد هوشمندانه هنجارهای اجتماعی موجود عنوان کرد و گفت: در نیم قرن اخیر که جامعه ما با امکانات و نیازها و شرایط جدید روبرو شده حجم عظیمياز هنجارهای جدید و ناکار آمد را در خود دیده است. مثلاً طرز لباس پوشیدن مردم شهری یک نمونه آن است. این هنجارها امروز ناکارآمدتر شده اند زیرا به طور روشمند به روز نشده اند. هنجارهای سنتی جامعه ما نیز که ریشه در عقاید و فرهنگ طولانی اقوام و مناطق ایران دارند و در طول صدها و بلکه هزارها سال شکل گرفته اند همراه با انبوه نیازها و شرایط جدید بازسازی نشده اند و لذا قابل نقد و ارزیابی جدی هستند. مثلاً هنجار خرید و فروش در جامعه ما یک نمونه آن است. فروشنده عیب کالای خود را مخفی ميکند و خریدار عیب داشته و نداشته را بر روی کالا ميگذارد و پس از آن نوبت به چانه زنی بر سرقیمت ميرسد. امروز که علی القاعده استاندارد و برگ مشخصات و
رتبه بندی کالا و رقابت و غیره وجود دارد بدیهی است که روش قدیميکارآمدی ندارد و به هنجار جدید نیاز است.
وی ادامه داد: هنجارهای مراسم عروسی و عزا و رانندگی فقط چند نمونه دیگر است. مثلاً در زادگاه من، تا چند روز پس از وفات فرد، هر روز در دو نوبت صبح و عصر مراسم ترحیم برگزار است و انتظار ميرود که همه بستگان و دوستان متوفی در آن شرکت کنند. بنابراین مراسم متعددی با شرکت کنندگان تکراری و با جابجایی صاحب مجلس برگزار ميشود. عکس آن در تهران برقرار است که به یک مراسم ترحیم یک ساعت و نیمه
اکتفا ميشود.
دکتر صادق واعظ زاده که در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره پیشگامان پیشرفت در شیراز سخن میگفت با بیان اینکه پیشرفت کشور با بازسازی و نوسازی هنجارهای اجتماعی میسر است، گفت: ایستایی و عقب افتادگی هنجاریهای اجتماعی از موانع اصلی پیشرفت کشور و بیشتر از ناهنجارهای اجتماعی مشکل ساز شده است.
وی ادامه داد: بخش اقتصاد و فرهنگ و سیاست کشور علاوه بر بازسازی ساختاری به رویهها و روشهای جدید نیاز دارد که فقط با تهیه سیاستها و برنامههای لازم میسر نیست؛ بلکه به اصلاح هنجارهای اجتماعی نیاز دارد. هنجارها به عنوان الگوهای رفتاری اگر به روز نشوند و شخصیت و منافع مردم را تأمین نکنند در عمل از سوی گروههای اجتماعی رعایت نمیشوند و ناهنجاری به وجود ميآید.
واعظ زاده افزود: هنجارهای فرسوده اگر نو نشوند، لاجرم از صحنه اجتماع به بیرون رانده ميشوند و هنجارهای خلق الساعه و بی ریشه خلأ آنها را پر میکند و موجب گستردگی فکری و فرهنگی ميشود.
رییس مرکز الگوی اسلاميایرانی پیشرفت با بیان این که یکی از علل افزایش ناهنجاریها در جامعه امروز ایران، مشکل ایستایی و سکون هنجارهای کهنه و ناکار آمد است، اظهار داشت: وقتی هنجارهای موجود پاسخگوی نیازها و منطبق با شرایط جدید نباشند به فرض پیروی از آنها، مسائل و مشکلات بزرگ و کوچک به وجود ميآید. مثلاً استفاده از خودرو شخصی از عمدهترین هنجارهای امروز جامعه شهری ما است که به علت فراهم نبودن شرایط آن، موجب آلودگی مرگبار هوای شهرها شده است.
رییس شورای عالی مرکز الگوی اسلاميایرانی پیشرفت در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ غنی اسلاميایرانی این ظرفیت و انعطاف را دارد که هنجارهای نو را پشتیبانی کند تا هم نیازهای جدید را پاسخ بگوید و هم پیوستگی فرهنگی را حفظ کند، اظهار داشت: عقب ماندگیِ هنجارها در ایران، جا را برای هجوم هنجارهای بیگانه باز کرده است. امروزه رفتارهای نوظهوری به صورت گسترده در جامعه ایران دیده ميشود که با اعتقادات و فرهنگ و ویژگیهای آب و هوایی ایران سازگاری ندارد. این رفتارها ناشی از هنجارهای کلیشهیی است که از جوامع دیگر کپی برداری ميشود. این کپی برداری نشانه تنبلی ذهنی است. در واقع به جای آن که برای
عمل کردن در برابر اتفاقات و نیازهای جدید به فکر پیدا کردن الگوهای رفتاری مناسب باشیم، بدون زحمت فکر کردن، روشهای رفتاری دیگران را تقلید ميکنیم. به این طریق هنجارهای اجتماعی بدلی و بی پایه در کشور مشاهده ميشود که به علت عدم سازگاری اساسی با فرهنگ و طبیعت و شخصیت مردم به سست شدن نظام اجتماعی و شخصیت افراد و ضعیف شدن قدرت قضاوت و شناخت آنها منجر ميشود.
وی افزود: هنجارهای کلیشهیی موجب
پیش داوری نسبت به پدیدهها و رویدادها نیز هست. مقابله با هجوم هنجارهای کلیشهیی تنها با بازسازی هنجارهای موجود و آفرینش هنجارهای جدید میسر است. هنجارهای جدید باید راه و روش عمل را برای تأمین منافع مشروع گروههای اجتماعی در اختیار آنها بگذارد. در این صورت هنجارها پیروی ميشود و عمومیت پیدا ميکند. در غیر این صورت، نفی و لعن هنجارهای وارداتی جلوی شیوع آنها را نمی گیرد و توصیههای شفاهی و مکتوب کاری از پیش نميبرد و کشیدن رنگ و لعاب اسلاميبر روی هنجارهای وارداتی هم که بعضاً در کارهای فرهنگی ما مشاهده ميشود کارساز نیست.
واعظ زاده در بخش دیگری از اظهارات خود یک جامعه پیشرفته را متشکل از انسانهای رشد یافته دانست که الگوهای رفتاری درستی دارند.
وی ادامه داد: حرکت جامعه از رفتار افراد شکل ميگیرد و بدون هنجارهای رفتاری درست، حرکت جامعه رو به پیشرفت نميرود. البته هنجارهای رفتاری به تنهایی برای رسیدن جامعه به هدف پیشرفت کافی نیست اما بدون هنجارهای پسندیده هم جامعه به پیشرفت نميرسد. یک نقش مهم الگوی اسلاميایرانی پیشرفت، ارائه الگوهای رفتاری یا همان هنجارهای اجتماعی است. برخی هنجارهای اجتماعی به صورت قانون و مقررات در ميآیند اما بیشتر آنها در جایی به تصویب نميرسند و حتی به صورت نوشته در نميآیند بلکه از طریق گروههای مرجع یا در قالب نمونههای برجسته یا به زبان هنر ترویج ميشوند و از سوی مردم پذیرفته میشوند.
استاد پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران در تببین تفاوتهای سند الگوی پیشرفت با اسناد برنامهیی کشور اظهارداشت: یک تفاوت اساسی الگوی پیشرفت با اسناد برنامهیی کشور این است که الگو وظیفه دارد زمینه هنجار آفرینی نوع دوم را هم فراهم کند و گروههای مستعد را به هنجارسازیهای مفید به حال پیشرفت کشور تشویق کند.
وی اضافه کرد: امروز جوانان ایران نقش برجسته ای در ظهور و شیوع هنجارهای تازه در بین خود دارند. این هنجارها به سرعت در همه اقشار جامعه نفوذ ميکند، بنابراین جوانان امروز هنجار آفرینان اصلی ایران هستند. بزرگترها الگوهای زبانی و ارتباطی جوانان را ميشنوند و ميبینند اما جوانها توانایی لازم برای خلق الگوهای رفتار اجتماعی در حوزه اقتصاد و سیاست و غیره را هم دارند و در مواردی آن را نشان داده اند. این یک فرصت است که باید به درستی شناخته و استفاده شود. ویژگیهای جوانی با هنجار آفرینی تناسب زیادی دارد. جوان عموماً منتقد، نوجو و اهل ریسک است. محیط اجتماعی فشرده و پر تعامل و وابستگی گروهی قوی دارد و دنبال اثبات شخصیت و ارتقای جایگاه اجتماعی خویش است. آرمان گرا و آینده پژوه است و دانش و هوشمندی را هم که شروط دیگر هنجارسازی است دارد. پس باید تجربه خود را گسترش دهد و عمیق نماید و به طور جدی به بازسازی هنجارهای موجود و آفرینش هنجارهای جدید بپردازد.
رییس مرکز الگوی اسلاميایرانی پیشرفت قدم اول در این راستا را نقد هوشمندانه هنجارهای اجتماعی موجود عنوان کرد و گفت: در نیم قرن اخیر که جامعه ما با امکانات و نیازها و شرایط جدید روبرو شده حجم عظیمياز هنجارهای جدید و ناکار آمد را در خود دیده است. مثلاً طرز لباس پوشیدن مردم شهری یک نمونه آن است. این هنجارها امروز ناکارآمدتر شده اند زیرا به طور روشمند به روز نشده اند. هنجارهای سنتی جامعه ما نیز که ریشه در عقاید و فرهنگ طولانی اقوام و مناطق ایران دارند و در طول صدها و بلکه هزارها سال شکل گرفته اند همراه با انبوه نیازها و شرایط جدید بازسازی نشده اند و لذا قابل نقد و ارزیابی جدی هستند. مثلاً هنجار خرید و فروش در جامعه ما یک نمونه آن است. فروشنده عیب کالای خود را مخفی ميکند و خریدار عیب داشته و نداشته را بر روی کالا ميگذارد و پس از آن نوبت به چانه زنی بر سرقیمت ميرسد. امروز که علی القاعده استاندارد و برگ مشخصات و
رتبه بندی کالا و رقابت و غیره وجود دارد بدیهی است که روش قدیميکارآمدی ندارد و به هنجار جدید نیاز است.
وی ادامه داد: هنجارهای مراسم عروسی و عزا و رانندگی فقط چند نمونه دیگر است. مثلاً در زادگاه من، تا چند روز پس از وفات فرد، هر روز در دو نوبت صبح و عصر مراسم ترحیم برگزار است و انتظار ميرود که همه بستگان و دوستان متوفی در آن شرکت کنند. بنابراین مراسم متعددی با شرکت کنندگان تکراری و با جابجایی صاحب مجلس برگزار ميشود. عکس آن در تهران برقرار است که به یک مراسم ترحیم یک ساعت و نیمه
اکتفا ميشود.
+ نوشته شده در 2013/12/8 ساعت 5:17 توسط عصرمردم
|
مدیر مسول و صاحب امتیاز : محمد عسلی