محبوب ترین بندگان در نزد خدا، پرهیزگاران گمنام اند.
حضرت محمد(ص)

اندیشمندان؛ خوشه چین بوستان سعدی
انديشمندان در «سال بوستان» در ارديبهشت رشك انگيز شيراز گردهم ميآيند و از خوان بوستان سعدي خوشه مي چينند. كوروش كمالي سروستاني مدير مركز سعدي شناسي ضمن اعلام اين مطلب در پاسخ به دليل  نامگذاري امسال به نام سال بوستان گفت:   در سال 1385 و همزمان با نهمين «يادروز سعدي» مركز سعدي شناسي تصميم گرفت كه سالهاي 1385 تا 1395 را به عنوان دهه سعدي شناسي نامگذاري و اعلام كند. اين نامگذاري كوششي براي تخصصي كردن مطالعات سعدي شناسي بود. بر اين اساس در سال 1385 دوران سعدي شناسي،1386 زندگي، انديشه، زبان و شخصيت سعدي، 1387 گلستان سعدي، 1388 بوستان سعدي، 1389 غزليات سعدي، 1390 قصايد، مجالس، قطعات و مفردات، 1391 نسخه شناسي آثار سعدي، 1392 سعدي، معارف اسلامي و فرهنگ ايراني، 1393 سعدي و مسايل اجتماعي، فرهنگي، اخلاقي، سياسي و ادبيات عصر ما، 1394 هنر سعدي، سنت و نوآوري و فرهنگ مردم و در سال 1395 سعدي در حديث ديگران و ديگران در حديث سعدي مورد بحث و بررسي قرار گرفته يا خواهند گرفت.
  بر اين اساس امسال، سال بوستان است. بوستان به باوري نخستين اثر مدون سعدي است كه در ده باب عدل و تدبير راي، احسان، عشق و مستي و شور، تواضع، رضا، قناعت، شكر بر عافيت، توبه و راه صواب و مناجات و ختم كتاب در سال 655 هجري قمري در 4011 بيت سامان يافته است. شيخ بزرگوار در ديباچه اين كتاب در مورد زمان تدوين اثر فرموده است:
به تاريخ فرخ ميان دو عيد 
به روز همايون و سال سعيد 
كه پُر دُر شد اين نامبردار گنج 
ز ششصد فزون بود پنجاه و پنج
بي ترديد بوستان مهمترين و فصيح ترين مثنوي حِكمي و اخلاقي ادبيات ايران است كه در بحر متقارب غير حماسي سروده شده است و اثري هنرمندانه و شاعرانه است و برخي از مهمترين انديشه هاي متعالي سعدي در زمينه زندگي فردي و اجتماعي و جامعه معتدل و آرامش بخش در آن آمده است و شايد به همين دليل هم در نسخه هاي كهن نام «سعدي نامه» بر خود دارد و در نسخه هاي متأخر و جديد به قرينه گلستان، بوستان خوانده شده است. سعدي در بوستان به ترسيم دنيايي مي پردازد كه در آن زشتي، ريا، ظلم، بدي، عدم تحمل يكديگر و... بي رونق است و عدل و تدبير و عشق و شور و قناعت و تواضع در آن موج ميزند. دنياي آرماني كه انسانهاي برجسته و انديشمند و هنرمند در همه روزگاران در ترسيم آن كوشيده اند. به باور استاد غلامحسين يوسفي كه از مصححان بزرگ آثار سعدي هستند سعدي در بوستان آرمان شهر خود را تصوير ميكند و جهان را چنان كه بايد باشد و نه چنان كه هست وصف ميكند.
  البته نبايد اين نكته را فروگذارد كه سعدي هنرمندانه و واقع بينانه آرمان را به زندگي پيوند زده است و شخصيتهايي آفريده است كه هنوز پس از هفتصد سال آنان را با خوبي ها و زشتي هايشان در كنار خود مي بينيم. شخصيتهايي كه از كان غني جامعه بر كشيده شده اند و بر خيال شاعر به پرواز در آمده اند.
  مدير مركز سعدي شناسي در مورد طرح تدوين دانشنامه سعدي گفت:
  تدوین دانشنامه تخصصی پیرامون شاعران و نویسندگان بزرگ جهان در دنیای غرب سالهاست که در جهت شناختن و شناساندن شخصیت، تاریخ و آثار شاعران و نویسندگان بزرگ در حال تدوین است و شاعران بزرگی چون شکسپیر، گوته، دانته، شیلر، هومر و... دارای دانشنامه ها و فرهنگ های گوناگونی با رویکردهای مختلف تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی، زبانشناسی، هنری، هرمنوتیک و تطبیقی هستند. تنها یک پژوهش مختصر در سایتهای اینترنتی مربوط به این بزرگان ما را با فهرست منابع متعدد روبه رو میکند، اما در مورد شاعران بزرگ زبان فارسی اگر چه پژوهشهای ارجمند تکنگاری، تطبیقی و نقادانه تدوین و چاپ و منتشر شده است، اما تاکنون هیچ یک از شاعران دارای دانشنامه مستقل و تخصصي نیستند. دانشنامه های تخصصی کتابهای مرجعی هستند که کلیه اطلاعات مورد نظر مربوط به یک موضوع را به خوانندگان ارایه می کنند و علاقمندان را با کلیات مباحث مربوط به موضوع آشنا می کنند و متخصصان را به منابع اصلی تحقیق ره می نمایند. تدوین دانشنامه سعدی نیز از این دیدگاه میتواند گامی مؤثر در وادی سعدی پژوهی و سعدی‏شناسی باشد.   با رجوع به کارنامه سعدی پژوهی در ایران ضرورت پرداختن به سعدی و آثار او به نیکی هویدا می گردد: تعداد مقالات  نگاشته شده موجود پیرامون سعدی از سال 1300 تاکنون از مرز 1000 مقاله در نمی گذرد و تعداد کتابهای منتشر شده نیز در همین فاصله زمانی بيش از 230 عنوان نيست. بنابراین تدوین دانشنامه تخصصی جهت ارایه کلیه اطلاعات مورد نظر پیرامون سعدی به شکل بنیادین، علاوه بر آشنایی علاقمندان با کلیات مباحث مربوط به موضوع، متخصصان را به منابع اصلی تحقیق ره مینماید. تاكنون ما موفق شده ايم كه براساس مطالعات انجام شده و نيز كليات سعدي مدخلهاي اوليه دانشنامه را برگزينيم و رايزني هاي اوليه با اعضاي هيأت علمي اين دانشنامه صورت گرفته است و تدوين مقالات از امسال آغاز خواهد شد.   كوروش كمالي ضمن توضيح در مورد روند سعدي پژوهي در ايران و جهان آن را به چهار دوره تكويني، تدوين، تصحيح و تكامل تقسيم كرد و در مورد تصحيح مجدد كليات سعدي افزود:  اگر چه كليات سعدي تصحيح استاد محمدعلي فروغي كه با همكاري حبيب يغمايي تدوين شده است تاكنون يگانه اثر مورد ارجاع و تأييد سعدي پژوهان و اديبان و علاقمندان به سعدي است.   اما تدوين كليات سعدي در دستور كار مركز سعدي شناسي قرار دارد و تاكنون براي اين امر علاوه بر اينكه تصوير اكثر نسخه هاي معتبر خطي سعدي توسط پژوهشگر ارجمند جناب آقاي دكتر نحوي جمع آوري شده، تصحيح هاي چاپي آثار سعدي از جمله تصحيح فروغي، يغمايي، يوسفي، مظاهر مصفا، ايرانپرست، واجد شيرازي، خطيب رهبر، عبدالعظيم خان قريب و... فيش برداري و طبقه بندي شده است.
  در نظر است پس از پايان اين مرحله براي هر غزل و هر حكايت و قصيده و قطعه و مجلس از سعدي پرونده اي ويژه تشكيل شود و با همكاري چند تن از  سعدي پژوهان برجسته كشور كليات به همراه فرهنگ ها و فهرست هاي لازم و نيز دگرساني هايي نسخ منتشر گردد. البته اين كار مستلزم تأمين منابع مالي لازم و حداقل سه سال كار مداوم است تا براساس برنامه هاي دهه سعدي شناسي در سال 1391 كه سال «نسخه شناسي آثار سعدي» نام گرفته است منتشر گردد.
  وي در پايان برنامه هاي يادروز سعدي در سال بوستان را به اين شرح اعلام كرد:  امسال نيز مانند سال هاي گذشته در ساعت 8 شب 31 فروردين ماه در آرامگاه سعدي مراسم گشايش با سخنراني هاي مقامات  كشوري و استاني به همراه اجراي موسيقي گروه «راز و نياز» به سرپرستي و خوانندگي سالار عقيلي برگزار خواهد شد. و در ساعت 9 صبح روز اول ارديبهشت ماه در تالار حافظ سخنراني هاي علمي پيرامون «بوستان سعدي» ارايه خواهد شد. در نشست هاي علمي استاد احمد سميعي با  عنوان «مقايسه ساختارهاي سه مثنوي: منطق الطير عطار، مثنوي مولوي و بوستان سعدي»، دكتر غلامحسين ديناني پيرامون «حكمت عملي در بوستان»، اصغر دادبه با عنوان «نگاهي به بنياد ايراني نظريه اخلاقي سعدي در بوستان»، سيروس شميسا با  عنوان «يك روايت از دو شكست»، سعيد حميديان با عنوان «بوستان: ميانگيني موزون در مثنوي سرايي»، علي اشرف صادقي پيرامون «گويش شيرازي در عصر سعدي» و ابراهيم قيصري با عنوان «بازآفريني و تكرار مضامين بوستان در ساير آثار سعدي» سخنراني خواهند كرد.   همزمان با اين مراسم دفتر يازدهم سعدي شناسي ويژه گلستان كه شامل مجموعه سخنراني هاي سال گذشته و نيز مقالات ديگر است و همچنين «كتابشناسي گلستان سعدي» نوشته اميد كارگري به همراه دو پوستر و چهار كارت از حكايات و قطعات بوستان منتشر خواهد شد.   گلباران آرامگاه سعدي، بازديد رايگان از آرامگاه در روز اول ارديبهشت ماه، مسابقه حكايت خواني و شب شعر از ديگر برنامه هاي يادروز امسال است.   علاوه بر اين به همت شهر كتاب و با همكاري مركز سعدي شناسي سلسله درس گفتارهايي پيرامون سعدي از دوم ارديبهشت ماه در شهر كتاب تهران آغاز و به مدت
يك سال و نيم به صورت هفتگي برگزار خواهد شد. همچنين مراسم ويژه يادروز در شهرهاي ديگر ايران از جمله مشهد، تهران، كرمان و... برگزار خواهد شد. لازم به ذكر است كه بنياد فارس شناسي با همكاري استانداري فارس، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس، و صدا و سيماي مركز فارس در برگزاري مراسم امسال مشاركت خواهند داشت.

جواد ذوالفقاري:
متاسفم كه آموزش و پرورش به مقوله‌ي تئاتر كودك بي‌توجه است

ایسنا: جواد ذوالفقاري كه اين روزها نمايش «علي بابا و چهل دزد بغداد» را اجرا مي‌كند، با ابراز تاسف از بي‌توجهي وزارت آموزش و پرورش به مقوله‌ي تئاتر «كودك» گفت: عدم توجه به اين مقوله تا به امروز آسيب‌هاي خود را در جامعه‌ي ما نشان داده است و مسوولان اين وزارتخانه بايد پاسخگو باشند كه چرا همواره نسبت به اين مقوله تا اين اندازه بي‌اعتنا بوده و هرگز دست ياري هنرمندان تئاتر را نفشرده‌اند.
اين كارگردان تئاتر، ادامه داد: در حال حاضر اقدامات موثري از سوي شهرداري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است و خوشبختانه طي دو سال گذشته طرح  تئاتر و كودك شهرداري با موفقيت‌هاي بسياري همراه بود؛ هرچند كه طبيعتا اين طرح مشكلاتي داشت كه به هر حال در آينده برطرف خواهد شد.  به اعتقاد او، مسوولان هنري و شهري ما هم بايد همانند كشورهاي پيشرفته نسبت به مقوله‌ي تئاتر كودك و نوجوان اشراف پيدا كنند و اين عادت را در خانواده‌هاي ايراني به وجود بياورند كه ديدن تئاتر يك ضرورت محسوب شود.
ذوالفقاري با تاكيد بر اثربخش بودن تئاتر در پيشگيري از هنجارهاي اجتماعي ادامه داد: اگر خواهان جامعه‌اي سالم هستيم، بايد به تئاتر كودك هرچه بيشتر بها بدهيم. در غير اين صورت اين بي‌توجهي زيان‌هاي خود را به سرعت نشان خواهد داد.
 او در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره‌ي اجراي نمايش خود در مجموعه تئاتر شهر عنوان كرد: تئاتر شهر به عنوان حرفه‌اي‌ترين مكان اجراي نمايش نيازمند پايگاهي براي تئاتر كودك و نوجوان است. اما متاسفانه مدتي طولاني است كه كار كودك در اين مجموعه به ندرت اجرا شده است. با اين حال بايد اين پايگاه را در تئاتر شهر ايجاد كنيم تا در كنار فرهنگسراها مكان ديگري هم براي تئاتر كودك و تئاتر عروسكي داشته باشيم.
 او در ادامه‌ي سخنان خود پيشنهاد كرد: كارگاه نمايش تئاتر شهر بخشي از برنامه‌ي خود را به اجراي آثار كودك و عروسكي اختصاص بدهد تا كودكان هم بتوانند مخاطب مجموعه‌ي تئاتر شهر باشند.
 ذوالفقاري درباره‌ي جايگاه تئاتر كودك در ميان انيميشن‌ها و بازي‌هاي رايانه‌اي يادآورشد: تئاتر هم‌چنان براي مخاطبان لذت خاص خود را دارد، زيرا هيچ هنري به اندازه‌ي نمايش نمي‌تواند اثرگذار باشد. بنابراين اگر آثاري با كيفيت و جذابيت لازم ساخته شود، حتما مورد استقبال كودكان قرار مي‌گيرد. علاوه بر اين لازم است خانواده‌ها هم متوجه نقش اثرگذار هنر نمايش بر كودكان خود باشند.

«بادبادك‌باز» در فهرست چالش‌آميزترين كتاب‌هاي آمريكا
ایسنا: كتاب پرفروش «بادبادك‌باز» در فهرست چالش‌آميزترين كتاب‌هاي سال 2008 آمريكا قرار گرفت. فهرست 10 كتاب چالش‌آميز سال 2008 كه بيش‌ترين شكايت و اعتراض را از سوي شهروندان آمريكايي داشته است، منتشر شد، كه در اين فهرست، رمان «بادبادك‌باز» نوشته‌ي خالد حسيني - نويسنده‌ي افغان مقيم آمريكا - سرشناس‌ترين كتاب است. انجمن كتابخانه‌هاي آمريكا كه هرساله اين فهرست را تهيه مي‌كند، اعلام كرد، بيش‌ترين اعتراض‌هاي انجام‌شده نسبت به «بادبادك‌باز»، زبان خشن آن و برخي مضامين مربوط به تعرض جنسي است.
خالد حسيني اخيرا در رتبه‌ي نخست پرمخاطب‌ترين نويسندگان سال 2008 جهان قرار گرفته است.
در رتبه‌ي اول اين فهرست، براي سومين سال متوالي، كتاب كودك «تانگوي سه‌نفره» نوشته‌ي جاستين ريچاردسون و پيتر پارنل قرار گرفته، كه به‌علت محتواي ضدخانوادگي و ضدديني مورد اعتراض فراوان بوده است. همچنين سه‌گانه‌ي «مواد تاريك او» نوشته‌ي فيليپ پولمن كه سال گذشته در رتبه‌ي چهارم قرار داشت، در مكان دوم اين فهرست ديده مي‌شود. نگاه خاص سياسي، مذهبي و صحنه‌هاي خشونت‌آميز كتاب بيش‌ترين اعتراض‌ها را به دنبال داشته است. به گزارش روزنامه‌ي گاردين، سال گذشته، 513 شكواييه به انجمن كتابخانه‌هاي آمريكا ارسال شد كه يك ركورد محسوب مي‌شود.

«شعرها و يادهاي دفترهاي كاهي» احمدرضا احمدي آمد
ایسنا: «شعرها و يادهاي دفترهاي كاهي» احمدرضا احمدي منتشر شد.
اين مجموعه حاوي شعر و خاطره است؛ خاطرات و اسم‌هايي از دوستان و افراد مختلف كه احمدي نام آن‌ها را در شعرهايش آورده است.
«شعرها و يادهاي دفترهاي كاهي» به تازگي از سوي نشر حوض نقره منتشر شده است و در نمايشگاه كتاب تهران نيز عرضه خواهد شد.
همچنين قرار است مراسم رونمايي از «همه‌ي شعرهاي من» احمدرضا احمدي كه به تازگي از سوي نشر چشمه منتشر شده است، ساعت 17 روز دوشنبه، 31 فروردين‌ماه، در خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار ‌شود.
آيدين آغداشلو، محمدهاشم اکبرياني، ع. پاشايي، احمد پوري، محمد شمس لنگرودي، حسن کيائيان و مسعود کيميايي به عنوان سخنرانان اين مراسم معرفي شده‌اند.
احمدرضا احمدي متولد 30 ارديبهشت‌ماه سال 1319 در كرمان است و در كارنامه‌ي ادبي چهل و چندساله‌اش، آثار مختلفي در حوزه‌هاي داستان، شعر كودك، شعر بزرگسال، دكلمه‌ي شعر و... ثبت شده‌ است.

مدير كميته‌ي ناشران داخلي نمايشگاه كتاب:
محدوديت زماني سال چاپ كتاب چندان جدي رعايت نمي‌شود
ایسنا: مدير كميته‌ي ناشران داخلي بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران گفت: قانون محدوديت زماني سال چاپ كتاب براي عرضه‌ در نمايشگاه چندان جدي رعايت نمي‌شود.
محمود سالاري، درباره‌ي ضوابط حضور كتاب‌ها در نمايشگاه امسال گفت: كتاب‌هاي منتشرشده‌ از سال 85 تا امسال در نمايشگاه كتاب حضور مي‌يابند. قرار نيست ناشران انبارهاي خود را خالي كنند و هر چه كتاب دارند، به نمايشگاه بياورند. در نمايشگاه، قانون محدوديت زماني وجود دارد؛ يعني ناشران كتاب‌هاي سه سال اخير خود را مي‌توانند در نمايشگاه عرضه كنند؛ اما در طي سال‌ها اين قانون چندان جدي اجرا نشده است.
او در ادامه تصريح كرد: ما علاقه‌مند نيستيم كتاب‌هايي كه براي 10 سال گذشته است، با دست‌كاري قيمت پشت جلد در نمايشگاه ارائه شود؛ چرا كه مراجعه‌كنندگان به دنبال كتاب‌هاي تازه هستند. البته اين قانون درباره‌ي فرهنگ‌ها و دايره‌المعارف‌ها و كتاب‌هاي مرجع و فاخر قابل تعميم نيست.
سالاري در عين حال گفت: اگر اين قانون چندان جدي رعايت نشده، به اين دليل است كه بحث حمايت از حوزه‌ي نشر وجود دارد و ناشراني مشكلات اقتصادي دارند كه اين قانون به آن‌ها لطمه مي‌زند.
بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام‌ خميني (ره) تهران برگزار خواهد شد.

محسن پرويز خبر داد:
آمادگي كامل براي برگزاري بيست‌ودومين نمايشگاه كتاب

ایسنا: محسن پرويز گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسؤولان اجرايي و كميته‌هاي مختلف نمايشگاه آمادگي كامل براي برگزاري هرچه پربارتر بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران را دارند.
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران افزود: با توجه به مشاركت نهادها و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي در برگزاري نمايشگاه كتاب و همچنين اتخاذ راهكارها و تصميمات مناسب براي رفع نقاط ضعف سال گذشته، اميدواريم نمايشگاهي در شأن مردم شريف كشورمان برگزار كنيم.
او عنوان كرد: اميدواريم امسال نيز همچون سال گذشته اصحاب رسانه و اهل قلم در هرچه باشكوه‌تر برگزار شدن اين جشن بزرگ فرهنگي ما را ياري كنند.
رييس بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران همچنين از هماهنگي و تعامل وزارت نيرو با معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تأمين برق مورد نياز نمايشگاه خبر داد و گفت: كارشناسان وزارت نيرو در حال بررسي و نصب تجهيزات برق در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) هستند.
محسن پرويز در پايان خاطرنشان كرد: حضور گسترده علاقه‌مندان به كتاب در نمايشگاه موجب فعال و پويا شدن چرخه نشر كشور مي‌شود و ناشران نيز با ارائه كتاب‌هاي مناسب از اين فرصت فرهنگي براي ارتباط با مخاطبان خود بهره لازم را خواهند برد.
بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت‌ماه در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) تهران برگزار خواهد شد.

یک فعال عرصه تئاتر و نمایشنامه­نویسی:
نسل امروز ما باید در این عرصه بیشتر تلاش کند

      صفدر دوام
یک فعال عرصه تئاتر و نمایشنامه­نویسی معتقد است: شیراز در دوران قبل و پس از انقلاب در حوزه تئاتر حرف­هایی برای گفتن داشته است.
نصرالله قادری روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در محل حوزه هنری فارس اظهار داشت: با این حال متأسفانه سطح اطلاعات هنرجویان استان در رده خاصی باقی مانده است. این در حالی است که با وجود دانشکده تئاتر و سابقه پیشینه فارس و شیراز در هنر نمایش توقع بیشتری از فعالان عرصه تئاتر وجود دارد.
وی با بیان این مطلب که نسل امروز ما در عرصه نمایش بیشتر باید تلاش کنند یادآور شد: برخی از استادان ما در این حوزه حتی اطلاعات دهه 40 تئاتر ایران را به جوانان انتقال نداده­اند که این انتقاد به آنها وارد می­باشد.
وی افزود: جشنواره­های تئاتر تنها برای کارهای تولیدی جوانان اهمیت قائل بوده است و این موجب شده که نسل جدید شتابزده در این وادی عمل کند.
این فعال عرصه تئاتر و نمایش ادامه داد: به عرصه تئاتر و نمایش باید از دیدگاه فلسفی نگریست زیرا کار تئاتر آمیخته با فلسفه است، پس شتابزدگی در این عرصه به زیان فعال این عرصه خواهد بود.
وی بر تداوم ارتباط نسل امروز با پیشکسوتان عرصه هنر تئاتر و نمایش تأکید کرد و گفت: نسل گذشته تئاتر ما که در حوزه­های مختلف فعالیت دارند از زوایای مختلف تئاتر روز مطلع هستند اما متأسفانه انسجامی که درخور توجه باشد در این جامعه وجود ندارد. در این نشست مرتضایی­فرد سرپرست حوزه هنری فارس نیز اظهارداشت: سال گذشته در  حوزه نمایش و تئاتر اقدامات مناسبی در شیراز انجام شد. وی با اشاره به این که تئاتر از جمله هنرهایی است که نیاز به پژوهش جدی دارد یادآور شد: بنا داریم کارگاه­های گسترده­تری در عرصه هنرهای نمایشی برگزار کنیم.
وی برگزاری اینگونه کارگاه­ها را موجب ارتقای علمی هنر تئاتر و نمایشنامه­نویسی توصیف کرد.

برپايي كنسرت «بداهه‌پردازي در موسيقي ايراني» در دانشگاه هاروارد
ایسنا: كنسرت موسيقي باعنوان «هنر بداهه‌پردازي در موسيقي ايراني» با نوازندگي «بهمن پناهي» و «علي مجلل» در گروه موسيقي دانشگاه «هاروارد» برگزار مي‌شود.
در اين برنامه بهمن پناهي به نوازندگي تار و سه‌تار و علي مجلل به نوازندگي تنبك مي‌پردازند و قطعاتي را به صورت بداهه اجرا مي‌كنند. اين كنسرت20 آوريل (مصادف با 31 فروردين) ساعت 7تا 8 بعد ازظهر در گروه موسيقي دانشگاه هاروارد برگزار مي‌شود. بهمن پناهي كه اين روزها مقيم فرانسه است و بر روي پايان‌نامه‌ي خود با عنوان « موسيقي خط‌ها و نشانه‌ها» در دانشگاه سوربن كار مي‌كند، از سال 1990 كنسرت‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي خود را در كشورهاي متعددي همچون ايران، فرانسه، مالديو، كوبا، هلند، انگلستان،سوريه،سريلانكا،تونس،مراكش، اسپانيا و ...برپا كرد. او نوازندگي تار و سه‌تار را نزد استادانی همچون هوشنگ ظريف، محمدرضا لطفي ، عطا‌الله زاهد و ... آموخت و در كنار آن به كاليگرافي(خط نقاشي ) هم پرداخت و در كنار استادانی همچون غلامحسين اميرخاني، كابلي و فرادي درس گرفت.
علي مجلل نيز كه متولد 1973 است، از سال 1992 نواختن تنبك را نزد فريد خردمند آغاز كرد و با نوازندگاني همچون آرش فرهنگ ، سياوش اكبري و ... همكاري كرد، اما در كنار جمشيد شميراني در پاريس توانست موسيقي خود را ارتقا دهد. او چند سالي است كه در كنار پناهي، كنسرت‌هاي مشتركي را در دنيا برگزار مي‌كند.