صفحه 11-- 3اردیبهشت 88
نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس:
«ازدواج مجدد بدون رضايت همسر اول» از لايحه حمايت از خانواده حذف شد
فارس: نايب رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس از حذف بند 23 لايحه حمايت از خانواده درباره ازدواج مجدد مرد بدون رضايت همسر اول خبر داد. علي اسلامي پناه در خصوص بندهاي "لايحه حمايت از خانواده " با اشاره به جلسهاي كه با مسئولان دادگاه خانواده در اين خصوص برگزار شد، افزود: لايحه حمايت از خانواده همچنان در كميسيون قضايي و حقوقي در دست بررسي است.
اسلامي پناه تصريح كرد: حذف بند 23 و 25 لايحه حمايت از خانواده در شور اول با موافقت در كميسيون قضايي و حقوقي و صحن مجلس مطرح و تصويب شد.
وي در ادامه اضافه كرد: بند 23 و 25 لايحه حمايت از خانواده در كليات طرح حذف شده و به خصوص ازدواج مجدد كه در بند 23 اين قانون مطرح بود به شرط ذكر شده در قانون حمايت از خانواده سال 53 واگذار شد.
نايب رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس اظهار داشت: اگر قرار باشد بندهاي 23 و 25 مجدداً به لايحه برگردانده شود بايد دوباره مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
وي تصريح كرد: فعلاً اين دو بند حذف شده است ولي اگر در شور دوم مجدداً مطرح شود در اين صورت بايد مجدداً بررسي شوند.
وي با بيان اينكه پديده تعدد زوجات در جامعه امري غير قابل انكار است، گفت: در خصوص ازدواج مجدد فقط خود ازدواج مطرح نيست بلكه موضوعات مهم و اساسي ديگري هم مطرح است.
وي خاطرنشان كرد: منظور از لايحه حمايت از خانواده، حمايت از خانواده اول است چرا كه ممكن است در ازدواج مجدد به خانواده اول و پايههاي آن لطمه وارد شود.
اسلامي پناه ابزار داشت: انهدام كانون خانواده اول در ازدواجهاي مجدد و تأثيرات آن بر فرزندان همچنين مسئله سهم الارث زن از مرد از مباحث مهم ازدواجهاي مجدد است.
وي با بيان اينكه هيچ مردي هرگز نميتواند عدالت را بين زوجين خود رعايت كند، گفت: شرط شرع براي ازدواج مجدد رعايت عدالت بين زوجات است كه هرگز هم رعايت نخواهد شد.
نايب رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس اضافه كرد: براي احراز عدالت در ازدواج مجدد هيچ كس به اندازه زن اول صلاحيت تشخيص آن را ندارد هرچند كه مسئله مالي و حقوقي اين كار به دادگاه واگذار شود.
وي اضافه كرد: فقط زوجي كه با هم زير يك سقف زندگي كرده باشند، ميتوانند نسبت به خصوصيات مهم اخلاقي يكديگر به خصوص عدالت و رعايت آن اظهار نظر كنند.
سهم زنان در خانه های بی هویت
چادرشب های سوخته و روزهای خاکستری
زنهاتان را مترسک می پسندید
تا نگهبان کشته ها و یادگار قباهای کهنه تان باشند
دیر نمی بینم
که کشته ها با قباهای کهنه تان بر باد خواهد رفت!
سوسن.خ (فریاد)
جامعه ما هنوز نپذیرفته است که مترسکها دیگر گنجشکها را نمی پرانند تا ثابت کنند که دیگر این نقش تحمیلی را پذیرا نیستند و این مقاومت ادامه خواهد یافت تا بر باد رفته ها جامعه را بیدار کنند و مردان بپذیرند که دیگر صرف «مادری فداکار» و «همسری کدبانو و مهربان» بودن قادر نیست احساس رضایت را در جامعه زنان ما ایجاد کند و این قشر نیاز دارند که در کنار ایفای نقش مادری و همسری به عنوان زنان مسلمان ایرانی، «حس زن بودن» را نیز برای همیشه در خود زنده نگه دارند و هویتی مستقل از همسر و فرزندان خود داشته باشند. به عبارت دیگر زنان ما نیازمند آن هستند که از سوی جامعه مجاز باشند به عنوان یک انسان بین نقشهای [شاید متضاد]مختلفی که باید ایفا نمایند، تفکیک قایل شوند [به انتخاب و اختیار خود]و ضمن ارضای نیازهای ذاتی و فطری خود به ایفای نقش در خانواده بپردازند. در این بین انتظارات متقابل زنان و دیگر اعضای خانواده [همسر و فرزندان]می تواند در برآورده شدن به حق مطالبات زنان به عنوان عضوی از جامعه انسانی اثرگذار باشد.
بر این اساس این پرسش مطرح می شود که انتظارات متقابل زنان و اعضای خانواده از یکدیگر چیست و در صورت عدم تطابق و هماهنگی این انتظارات چه پیامدهایی [منفی] زنان و کل خانواده را مورد تهدید قرار می دهد؟
در گزارشی که در ادامه می آید چند تن از زنان و مردان متأهل شیرازی پاسخگوی پرسش فوق بوده اند.
سیما یک زن متأهل 43 ساله شیرازی است. وی از 23 سالگی تدریس در مدارس راهنمایی را بر عهده داشته و معتقد است که اغلب زنان متأهل و همسال او [از دوستان، اقوام و آشنایانش] سالهاست آرزوهای خود را از یاد برده اند، حتی نمی دانند چه رنگی یا چه غذایی را دوست دارند و شخصی ترین انتخاب خود را هم بنا به سلیقه و نظر همسر و فرزندان انجام می دهند. سیما مدعی است که خودش برای مبتلا نشدن به چنین وضعی سالهای سال مقاومت کرده، اما بالاخره تسلیم شده و برای رهایی از تحقیر و سرزنش ها از سوی همسر و 2 فرزند پسرش در انتخابهای شخصی به انتخاب آنها تن داده است. وی اعتقاد دارد که حق انتخاب از عمده ترین انتظارات زنان جامعه ما از خانواده است.
رؤیا دختر دانشجویی است که به رغم نامزد شدن با یکی از دانشجویان همدوره اش هنوز نمی تواند به طور قاطع در مورد ازدواج با او و یا هر جوان دیگری تصمیم گیری کند. وی از آینده می ترسد و نمی خواهد به سرنوشت مادرش دچار شود.
مادر رؤیا با داشتن 3 فرزند بعد از 28 سال زندگی مشترک در سن 52 سالگی از همسرش جدا شده و به اتفاق رؤیا و برادرش زندگی را ادامه داده است. رؤیا تمام نارضایتی های مادرش را از زندگی مشترک [به رغم برخورداری از امکانات رفاهی مناسب] به خاطر دارد و در این باره می گوید: مادرم تحصیلات دانشگاهی داشت و کارمند یکی از ادارات دولتی بود، اما بعد از 28 سال زندگی مشترک یکباره تقاضای جدایی را مطرح کرد و گفت که خودش را گم کرده و تنها با رهایی از مسئولیت هایی که زندگی با پدر برایش ایجاد می کرده قادر است از این گم گشتگی رهایی یابد.
این دختر جوان شیرازی معتقد بود که اگر او و دیگر دختران جوان تجربه مادران خود را تکرار کنند، زندگی را باخته اند. رؤیا می گوید: اگر مادرم در ابتدای زندگی مشترک انتظارات خود را به خوبی تشخیص و به همسرش انتقال داده بود می توانست زندگی موفقی را تجربه کند. وی تکرار دعوا و قهر و آشتی های مکرر در زندگی پدر و مادرش را نتیجه ناآگاهی آن دو از انتظارات خود و طرف مقابل از زندگی مشترک می داند و اعتقاد دارد که آنها به همین دلیل مدام دچار تزلزل در تصمیم گیری برای ادامه زندگی مشترک یا جدایی بوده اند.
در همین حال زنانی هم معتقدند که ایفای نقش مادری و همسری تمام انتظارات آنها را برآورده می کند و با توجه به نیاز و وظیفه ذاتی و سنتی خود حاضرند بدون هیچ چشمداشتی، مشکلات زندگی را تحمل نمایند. [به بیان دیگر بسوزند و بسازند]
سولماز زن جوانی با دو فرزند 4 و 9 ساله از این دسته است. وی بعد از بچه دار شدن به خواست همسرش از شغل خود [حسابداری در بانک] کناره گیری کرده است. سولماز می گوید: همین قدر که بتوانم فرزندانم را خوب تربیت کنم و بچه های سالم، درستکار و موفقی را تحویل جامعه بدهم [هدف شوهر سولماز با شغل آزاد هم همین است] احساس رضایت می کنم.
شوهر سولماز برای تأمین مخارج زندگی آنها از 7 صبح تا 8 شب کار می کند [در واحد کسب شخصی] و ظهرها برای استراحتی 3 ساعته به خانه می آید، درآمدش خوب است و عید نوروز و تابستانها خانواده اش را به مسافرت می برد. سولماز هم تلاش می کند به عنوان زنی کدبانو از پولی که شوهرش در اختیار او می گذارد بهترین استفاده را داشته باشد تا هم آینده فرزندان تأمین گردد و هم آبروی همسرش حفظ شود در ضمن با خریدن طلا برای خودش هم پولی پس انداز کند. او به همین سادگی خوشبختی را تعریف می کند و از زندگی راضی است. سولماز زندگی پدر و مادرش را هم طبق همین روال تعریف می کند و پیش بینی اش آن است که فرزندانش هم تحت تأثیر تربیت او و همسرش همین روال را ادامه خواهند داد. [همه برای فرزندان زندگی کرده، می کنند و خواهند کرد.]
مینا زن دیگری است که میانسالی را پشت سر گذاشته با شکر و سپاس از خدا سر صحبت را باز می کند و می گوید: شکر خدا چهار پسرم همه دانشگاه رفته و سرکار هستند. تنها دخترم هم خانه دار است و دو فرزند دارد که هر روز به دیدنم می آیند. مینا از این که به محض ناخوشی یا دلتنگی از توجه و محبت فرزندانش برخوردار می شود راضی است و اعتقاد دارد که هیچ زنی بیش از این از زندگی نمی خواهد.
تنها مشکل مینا ازدواج مجدد همسرش با زنی 28 ساله است و مینا برای جبران این بی مهری شوهرش با سفرهای زیارتی در طول سال خودش را سرگرم و دلخوش می کند و می گوید: شوهرم اگر زن گرفته ولی خدا شاهد است که برای من و بچه ها هیچ کم نگذاشته و اگر سالی 10 سفر زیارتی هم بروم بی کم و کاست پول در اختیارم می گذارد. در همین حال فریبا، همسر یکی از پسران مینا که 22 سال سن دارد با انتقاد پنهانی از زندگی مینا اعتقاد دارد که چنین زنانی برای توهین به خود با همسرانشان همراه می شوند و حق برخورداری از مجموعه ای از امتیازات انسانی را به بهایی اندک می فروشند. وی اعتقاد دارد که این قبیل زنان به رغم نبود اختیارات قانونی برای اعتراض به وضع پیش آمده می توانند با اتخاذ تصمیمات و موضع گیری های مناسب حقوق پایمال شده خود را احیاء کنند و با در نظر داشتن اهداف شخصی زندگی را سپری نمایند. وی اشکهای ناشی از دلشکستگی و دلتنگیهای مادرشوهرش را در غیاب همسر [ و ایامی که او با زن دیگر به سر می برد]، به عنوان گوشه ای از نتایج برخورد نامناسب وی با ازدواج مجدد شوهرش می داند.
فریبا تحصیلات دانشگاهی دارد اما خانه دار است. وی معتقد است که برخی خانه ها تنها به یک مرغداری شباهت دارد که خروس و مرغ در آن خانه تنها وظیفه زاد و ولد و پرورش جوجه را بر عهده دارند. وی به رغم خانه دار بودن برای وقتش برنامه ریزی دقیقی دارد و علاوه بر کارهای خانه و استفاده از کلاسهای ورزشی و هنری به مطالعه کتابهای فلسفی و ادبی هم می پردازد.
فریبا با همسرش قرار گذاشته که بعد از راهی شدن دو فرزندش به مدرسه، کار در بیرون از خانه را با توجه به علایقی که دارد دنبال کند.
وی معتقد است که همین قول و قرار و هدف گذاری باعث شده با اشتیاق بیشتر به تربیت فرزندان و ایفای وظایف در قبال همسرش بپردازد.
فریبا می گوید: زنی که برای خواسته ها و عمر خودش ارزش قایل نیست و زندگی هدفمندی را دنبال نمی کند قادر نیست فرزندانی موفق را هم تربیت کند و در نهایت به دلیل وابستگی زیاد به همسر و فرزندانش [چون خود را درآنها همیشه جستجو می کند]و انتظارات غیرمنطقی از آنها، از سوی همه طرد می شود و شوهر و فرزندانش تنها به دیده ترحم به او توجه می کنند که آخر و عاقبت چنین زنی که حس می کند تمام عمر و جوانی و سلامتی خود را وقف همسر و فرزندانش کرده، سرنوشتی غم انگیز است و به افسردگی وی منجر می شود. گفتگو با چندین دختر و پسر جوان و مجرد شیرازی و سه مرد متأهل به نتایجی کاملاً مشابه منجر شد. جوانان مزبور همگی ایجاد محیطی شاد و آرام برای رشد و تغییر و آسودگی خاطر را از مادران خود انتظار داشتند.
مردان متأهل هم معتقد بودند که زن باید امنیت و آرامش را در خانه برقرار کند و این وظیفه را نسبت به امور دیگر [شخصی و غیرشخصی]در اولویت قرار دهد. جوانان و مردان مزبور مادر و همسری را ستایش می کردند که قادر باشد با اعمال مدیریت خواسته های فوق را در محیط خانه محقق کند. جالب توجه آن بود که هیچ یک طرف مقابل خود را به عنوان یک انسان با هویت و جایگاهی مستقل در نظر نمی گرفت و انتظار نداشت که این انسان با رشد و کمال خود مایه افتخار خانواده و زمینه تربیت بهتر فرزندان و استحکام کانون خانواده را فراهم آورد.
هر دو طرف بازنده هستند
مریم کوشکی از استادان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز، در پاسخ به پرسش مطرح شده در این گزارش می گوید: این انتظارات و نتایج حاصل از عدم تطابق آنها بستگی به سنتی یا غیر سنتی بودن خانواده ها دارد.
وی معتقد است که به رغم رشد 50 درصدی تحول در انتظارات متقابل زنان و اعضای خانواده از یکدیگر، هنوز هم در خانواده های سنتی زنان بایستی مطابق گذشته تمام وظایف شوهرداری و فرزندداری را بر عهده بگیرند در حالی که در خانواده های غیر سنتی مشارکت در امور پذیرفته شده است. وی نتیجه اثرگذاری عامل عدم انطباق انتظارات بر خانواده و زنان را از دو منظر به قضاوت می گذارد که موضع گیری زنان در برابر این عدم انطباق تعیین کننده این نتایج است. کوشکی می گوید: برخی زنان در چنین موقعیتی فشارهای جسمی و روحی ناشی از این عدم تطابق انتظارات را می پذیرند که در نهایت به پایین آمدن آستانه تحمل آنها [گاهی تا مرحله جدایی و طلاق]منجر می شود.
به اعتقاد وی گروهی از زنان که سازگاری با شرایط ناشی از عدم تطابق انتظارات را نپذیرفته اند با نشان دادن واکنش موضع گیری می کنند و اغلب با واکنش های منفی همسر و فرزندان روبه رو می شوند. البته در مواردی نیز واکنش زنان عقلانی و مهار شده است که آن هم بسته به دیدگاه دیگر اعضای خانواده می تواند تا اندازه ای نتایج مطلوب را در پی داشته باشد.
وی معتقد است در شرایط کنونی به دلیل آنکه پدران، مادران و همسران تحت تأثیر اندیشه های نسل قبل از خود هستند، شرایط جدید و موضع گیری های زنان جامعه چندان پذیرفته شده نیست. این عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز می گوید: در هر دو شکل موضع گیری فوق خطر از هم گسیختگی خانواده را تهدید می کند. با این تفاوت که در شرایط سازگارشدن زن، وی بیشترین ضربه را نسبت به دیگر اعضای خانواده متحمل می شود. کوشکی همچنین معتقد است که برای پیشگیری از وقوع خطر مزبور، رسانه ها باید تغییرات ایجاد شده در انتظارات و دیدگاههای زنان را انعکاس دهند تا دیگر اعضای خانواده به تصور آنکه این اتفاق تنها مختص به یک خانم است، در برابر مادر و همسر خود واکنش منفی نداشته باشند. وی تغییر قوانین و انطباق آن با شرایط جدید و ایجاد مراکز مشاوره را نیز به عنوان یک ضرورت مورد تأکید قرار داد.
کلام آخر:
براساس آمار اعلام شده از سوی معاون حقوقی و سجلی ثبت احوال کشور، در سال گذشته به طور متوسط در هر ساعت یکصد ازدواج و 13 طلاق به ثبت رسیده است. به بیان دیگر 13 درصد از ازدواجها به طلاق منجر شده است. برهمین اساس و طبق پرونده های مربوط به طلاق در کشور 61 هزار و 650 مورد طلاق غیر توافقی و 93 هزار و 75 مورد توافقی بوده است. فاطمه بداغی، وکیل و کارشناس مسایل حقوقی با اعلام آمار فوق افزود: اختلاف آمار طلاقهای توافقی و غیرتوافقی طی سالهای گذشته، بیانگر رشد آمار طلاقهای توافقی و افزایش اختلاف طلاقهای توافقی و غیرتوافقی است و این مسئله هشداری جدی برای خانواده هاست که باید با تحلیل های فرهنگی از افزایش غیرمنطقی آن جلوگیری کرد.
طی مراجعه به 3 دفتر ثبت ازدواج و طلاق و به نقل از یک منبع مطلع در مجتمع قضایی خانواده شیراز، در اغلب طلاق های توافقی، زنها نه تنها مهریه را می بخشند، بلکه از حقوق دیگر خود مانند نفقه، اجرت المثل و جهیزیه هم می گذرند و در قبال آن تقاضای پذیرش فرزندان را مطرح می کنند که این روند می تواند بیانگر اعلام تقاضای طلاق از سوی زن و سپس موافقت مرد با این تقاضا باشد و این احتمال را تقویت می کند که زن با نیت آزاد شدن از قید مسئولیت تن به طلاق نداده است. در چنین شرایطی انتظار می رود متولیان امر و از آن مهمتر اعضای خانواده قبل از آنکه این کانون مقدس به مکانی ناامن و تنش زا [و در نهایت از هم گسیخته]تبدیل شود، زمینه مطلع شدن از انتظارات خود و طرف مقابل و تعدیل این انتظارات به سمت انطباق بیشتر را فراهم آورند.
برگ سبز
اولین، دومین، سومین... و هفتمین سین سبز هم بر شاخه ها جوانه می زند. با آنکه باور دارد دوباره رسیدن فصل سرد و برگ ریزان و افتادن را و تو نیز برمی خیزی و جوانه می زنی و همچنان برپا می مانی، با آن که افتادنت را به تماشا نشسته بودند و باور نداشتند که در سردترین فصلها هم ریشه می زدی تا خاک میزبان ماندنی ترین بودن ها شود. سبزترین برگها هدیه به تو که ماندن و بودن را از طبیعت آموخته ای و مهر را به زردترین ها هم نثار می کنی.
دومین برگ سبز پیش روی شماست. پیام هایتان را پاس می داریم و پذیرای مقاله ها و دیدگاههای شما هستیم.
سوسن خیراندیش
پیامک
- جای صفحه ای با این نام و محتوا در روزنامه های شیراز خالی بود. همراهتان هستیم. 2659---0917
- خسته نباشید. چرا مطلب زن و مطبوعات منبع نداشت؟ حیف بود! 5892---0917
- لطفاً بررسی کنید در شرایطی که می توانند جلو فروش مشروبات الکلی را بگیرند چرا مواردی مانند شیشه، تریاک و کراک نه تنها فراوان است ارزان تر هم شده و به راحتی در دسترس است؟ 6599---0917
پیامهای شما رسید همراهی تان دلگرمی می آورد. تذکرتان بجا بود. مطلب زن و مطبوعات برگرفته از کتاب «از صبا تا نیما»، جلد سوم تألیف یحیی آرین پور بود. در مورد مواد موجود در بازار تلاش می کنیم در قالب مصاحبه ای پاسخ را از متولیان امر دریافت و در روزنامه درج نماییم.
از طریق شماره تماسهای 09177170875 و 2300337 منتظر پیامهای شما هستیم.
مقالات خود را هم می توانید به نشانی خیابان قصردشت، چهارراه ملاصدرا، کوچه 33، دفتر روزنامه عصرمردم ارسال کنید.
زن و تاریخ
زنان دلاور در تاریخ ایران
در تاریخ ایران زمین زنان دلاور و سرنوشت ساز همواره نقش های اثرگذاری را بر خاک این دیار از خود به یادگار گذاشته اند که در این بخش به معرض چند تن از این دلاوران می پردازیم:
رام بهشت: نام موبدی است که در شهر استخر برای ناهید، معبدی ساخته بود. رام بهشت مادر بابک و همسر ساسان است که در کنار دریاچه بختگان حکومت می کرد و برای فرزند دیگرش به نام اردشیر، نگهبان سالاری شهر داراب را گرفت و این آغازی برای به وجود آمدن سلسله ساسانی در ایران بود.
یوتاب: سردار زن ایرانی و خواهر آریوبرزن که سردار نامدار ارتش شاهنشاهی داریوش سوم بوده است. وی در نبرد با اسکندر گجستک همراه آریوبرزن فرماندهی بخشی از ارتش را بر عهده داشته است. او در کوههای بختیاری راه را بر اسکندر بست ولی یک خائن راه را به اسکندر نشان داد و او از مسیر دیگری به ایران هجوم آورد. از یوتاب به عنوان شاه آتروپیان [آذربایجان]در سالهای 20 قبل از میلاد تا 20 پس از میلاد نیز یاد شده است.
آذر آناهید: ملکه ملکه های امپراتوری ایران در زمان شاهنشاهی شاپور یکم که بنیانگذار سلسله ساسانی است. نام این ملکه و اقدامات دولتی وی در قلمرو ایران در کتیبه های کعبه زرتشت بارها آمده و ستایش شده است.
آرتمیس: نخستین زن دریانورد ایرانی که فرمان دریاسالاری خود را از خشایارشاه هخامنشی در جنگ ایران و یونان دریافت کرد. در این جنگ که بسیاری از ناوگانهای دریایی تحت فرماندهی مردان از دشمن شکست خوردند ناوگان تحت فرماندهی آرتمیس بر یونانیان پیروز شد.
آتوسا: دختر کوروش و همسر باکفایت داریوش بزرگ و مادر خشایارشاه که ملکه بیش از 28 کشور آسیایی در زمان امپراتوری داریوش بزرگ بود. آتوسا چندین بار در لشکرکشی های داریوش بزرگ یاور روحی و فکری او بوده و چندین نبرد مهم تاریخی نیز به فرمان ملکه آتوسا صورت گرفته است.
آریاتس: یکی از سرداران مبارز هخامنشی ایران در سالهای پیش از میلاد است. مورخان یونانی در چند جا نامی کوتاه از وی به میان آورده اند.
اخبار هفته
اعتراض رئيس شاخه بانوان حزب اعتمادملي به ترويج چند همسري در سريال يوسف پيامبر
فارس: رئيس شاخه بانوان حزب اعتمادملي به ترويج چند همسري در سريال يوسف پيامبر اعتراض كرد.
ائتلاف اسلامي زنان متشكل از گروههاي اصولگرا و اصلاحطلب در نشستي به ترويج چند همسري و طرح مسئله ضعف بانوان در برنامههاي تلويزيون از جمله سريال يوسف پيامبر اعتراض كرد.
بدر السادات ميرموسوي، رئيس شاخه بانوان حزب اعتماد ملي گفت: در اين نشست پيرامون مسائل مختلف زنان بحث و تبادل نظر شد. از آن جمله در خصوص رفتار تبليغاتي جرياني است كه در صدد است تا برخي از مسائل مهم جامعه را در نظر مردم عادي جلوه دهد. وي افزود: يكي از اين مسائل مهم موضوع تعدد زوجه است كه متأسفانه در برنامههاي صدا و سيما به ويژه در سريال پر مخاطب يوسف پيامبر به وضوح ديده ميشود. ايونا در اينباره گزارش داد، ميرموسوي تصريح كرد: متأسفانه در اين سريال ضعف زنان، شكسته شدن قباحت چند همسري و عادي شدن اين جريانها مطرح شده است، كه انتشار آن در يك سريال ديني ضربه و وهن دين است و از آنجا كه اين سريال در برخي از كشورهاي منطقه نيز پخش ميشود، رايج كردن اين تفكر بازخورد منفي دارد و موجب وهن جمهوري اسلامي ايران نزد افكار عمومي ديگر كشورها ميشود. در اين جلسه بسياري از چهرهاي شاخص فعالان عرصه زنان از جمله معصومه ابتكار، مريم بهروزي، نوبخت، فخرالسادات محتشمي پور و ... حضور داشتند.
علل اصلی قتل والدین توسط فرزندان
مهر: معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور نسبت به رشد سه درصدی قتل والدین توسط فرزندان در کشور هشدار داد. سرهنگ مصطفی رجبی در اولین نشست خبری خود در سال جدید گفت: بر اساس آمارهای موجود قتل والدین توسط فرزندان نسبت به سال 86، 3 درصد افزایش دارد و اعتیاد به مواد مخدر و تامین پول برای خرید مواد مخدر یکی از علل اصلی قتل والدین توسط فرزندان است. وی ادامه داد: قتل با منشا اختلافات خانوادگی 10 درصد افزایش داشته است. قتل توسط بستگان در سال 87 نسبت به سال 86 تغییری نداشته است و همان 33 درصد سال 86 در سال 87 نیز ادامه داشته است. وی افزود: 16 درصد از قاتلان شوهران، 6 درصد همسر (زن)، 12 درصد والدین و 11 درصد فرزندان بوده اند. معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی اظهار داشت: قتل مرد توسط زن در سال 87 کاهشی نداشته و تفاوتی نکرده است، اما قتل زن توسط مرد کاهش یافته است. قتل فرزندان توسط والدین نیز یک درصد کاهش را نسبت به سال 86 نشان میدهد.
مخبر فراكسيون زنان مجلس:
زنان دستفروش را حمايت كنيم
توانا: مخبر فراكسيون زنان مجلس با تأكيد بر ضرورت حمايت از زنان دستفروش گفت: از آنجا كه برخي از زنان دستفروش، سرپرستي خانواده را بر عهده دارند، بايد در زمينه رفع مشكلات مالي اين قشر تدابيري انديشيده شود.
لاله افتخاري اظهار داشت: مشكلات زنان دستفروش را بايد از جهات مختلف مورد بررسي قرار داد تا از اين طريق بتوانيم به راههاي مؤثر براي رفع مشكلات آنها دست يابيم. وي با اشاره به نقش شهرداري در اين خصوص تصريح كرد: شهرداري ميتواند با ايجاد جايگاههاي ويژه و غرفههاي متعدد به زنان دستفروش اين فرصت را بدهد تا آنها به فروش محصولات خود بپردازند. افتخاري در ادامه افزود: بايد از زنان دستفروش به طور جدي حمايت شود؛ تا آنها بتوانند به نحو احسن زندگي خود و فرزندانشان را اداره كنند. وي در پايان خاطرنشان كرد: دولت نيز بايد با انجام برنامهريزيهاي مناسب در راستاي حمايت از زنان دستفروش تلاش كند؛ تا ديگر شاهد بروز برخي از مشكلات از سوي اين افراد هم براي خود و هم براي جامعه نباشيم.
تمام زنان سرپرست خانوار ظرف 2 ماه آينده سهام عدالت دريافت ميكنند
فارس: مدير دبيرخانه هيئت واگذاري سهام عدالت از واگذاري سهام عدالت زنان سرپرست خانوار ظرف 2 ماه آينده خبر داد.
ابوالقاسم شمس در خصوص واگذاري سهام عدالت زنان سرپرست خانوار گفت: طبق هماهنگيهايي كه با وزارت كار صورت گرفته است، بانك اطلاعات مربوط به اين افراد جمعآوري و تكميل شده است. شمس در ادامه اضافه كرد: اطلاعات مربوطه به زنان سرپرست خانوار براي دريافت سهام عدالت به دبيرخانه ارسال و در حال حاضر در ستاد واگذاري سهام عدالت در حال پردازش و بازنگري است. وي تصريح كرد: اطلاعات 6 هزار زن سرپرست خانوار به همراه 17 هزار نفر از افراد تحت تكفلشان در دبيرخانه ستاد سهام عدالت در حال اجراست.
مدير دبيرخانه هيئت واگذاري سهام عدالت در خصوص واگذاري سهام عدالت گفت: اولويت در واگذاري سهام به 6 دهك پائين درآمد اختصاص دارد.
شمس در خصوص افرادي كه تازه جزء زنان سرپرست خانوار ميشوند، اضافه كرد: واگذاري سهام عدالت در حال حاضر براي 6 دهك وضعيت موجود برنامهريزي شده است و براي واگذاري سهام به افراد جديد بايد منتظر قانون و دستورات جديد باشيم. وي تأكيد كرد: بر طبق برنامهريزيها براي واگذاري سهام عدالت ابتدا زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزيستي و سپس زنان كارگر سرپرست خانوار سهام دريافت ميكنند. مدير دبيرخانه هيئت واگذاري سهام عدالت خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه تا پايان سال فرصتي باقي نمانده است، تمام تلاش دبيرخانه ستاد اين است كه سهام عدالت زنان سرپرست خانوار را در نهايت ظرف دو ماه آينده پرداخت كند.
مدیر مسول و صاحب امتیاز : محمد عسلی