صفحه 3--22 آذر 89
معرفی 400 میلیارد تومان پروژه به سرمایهگذاران در بافت فرسوده
شیراز
مدیرعامل سازمان احیا و نوسازی بافتهای فرسوده اعلام کرد: 7 پروژه به ارزش 400 میلیارد تومان در محدوده بافت تاریخی و مناطق فرسوده شیراز آماده ارائه جهت مشارکت سرمایهگذار میباشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری، سیروس فیزابی اظهار داشت: در پروژه شاهزاده جمالی محدودهای با مساحت 6 هزار مترمربع به احداث سرای هنر اختصاص مییابد که در غرفههای آن صنایع و هنرهای دستی شیراز همچون خاتم، منبت، گلیم، نقرهکاری و ...توسط هنرمندان زبده آموزش داده میشود.
احداث هتل رستوران سنتی در ساختمان سابق شهرداری بافت تاریخی – فرهنگی شیراز، پروژه حمام گودی در محدوده بافت تاریخی و نیز احداث مجتمع مسکونی 288 واحدی در شهرک سعدی به منظور بهسازی بافت فرسوده این محله از جمله پروژههای قابل ارائه سازمان است.
پروژه انوری با اعتبار 380 میلیارد تومان همچنین احداث نمایشگاه و کارگاه هنر در محل ساختمان توکلی با هدف گردهمایی هنرمندان شیرازی جهت عرضه آثار و صنایع دستی و طرح بهسازی گذر سید ذوالفقار از دیگر پروژههای قابل مشارکت سازمان احیا و نوسازی بافتهای فرسوده میباشدکه طرح تمامی آنها به تصویب شورای اسلامی شهر نیز رسیده است.
فیزابی ضمن اشاره به طراحی غرفه این سازمان در نمایشگاه با تأکید بر آثار و ارزشهای بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز که همخوانی مستقیم با نوع فعالیتهای آن دارد گفت: بافت تاریخی و فرهنگی شیراز به عنوان بافت فرسوده، محدوده مرکزی این کلانشهر را در بر میگیرد که جذب سرمایهگذار و اجرای پروژههای مشارکتی مهمترین اقدام در راستای تغییر و بهسازی شرایط این محدوده است.
وی خاطر نشان ساخت: مشارکت فرایندی است که ورود به آن آگاهانه و خروج از آن آزادانه است.
شورای شهر تصویب کرد؛ پشت بامهای شیراز «سبز» میشود!
زهرا جعفری
یکصد و هشتاد و چهارمین نشست شورای اسلامی شیراز با محوریت بررسی 6 طرح و آییننامه به ریاست شبیر زارع نایب رئیس شورا برگزار شد.
در این نشست طرح مطالعاتی پشت بام سبز، الزام شهرداری به تهیه و تدوین تصفیه آب مصرفی مجتمعهای مسکونی و پیشنهاد نامگذاری 4 روز در سال به نام هفته درختکاری، آییننامه ضوابط اجرایی آموزشهای بلندمدت شهرداری و مساعدت به ناحیه مقاومت بسیج جهت اعزام راهیان نور به تصویب رسید و طرح دوفوریتی واگذاری تبلیغات بر روی 3 پل هوایی از طریق ترک تشریفات برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی شورا ارجاع گردید.
پشت بامهای شیراز سبز میشود!
در پی تصویب آییننامه طراحی، نظارت و اجرای بام سبز در شهر شیراز که با رویکرد تشویق، ایجاد انگیزه، استفاده از مشارکت شهروندان در امر گسترش و افزایش سرانه فضای سبز شهری صورت گرفت، شهرداری شیراز مکلف شد، در صورت اجرای هر مترمربع فضای سبز گسترده، نیمهفشرده و فشرده مازاد بر 40 درصد فضای سبز طبق ضوابط اجرایی مورد تأیید شهرداری به ترتیب 1، 2 و 3 مترمربع با اخذ عوارض قانونی اضافه تراکم داده با یک طبقه اضافه بر تراکم یا کسر هزینه تراکم موافقت نماید.
بر اساس این آییننامه مساحت بامی که بر روی آن بام سبز اجرا میگردد نباید کمتر از50 مترمربع باشد و صدور پایان کار ساختمان منوط به اجرای حداقل 20 درصد از مساحت مفید بام به فضای سبز خواهد بود.
برابر این آییننامه، هرگونه فعالیت مورد استفاده عموم بر روی بام ممنوع بوده و در صورت تمایل به انجام فعالیت عمومی بر روی بام، متقاضی باید نسبت به اخذ مجوز از شهرداری اقدام نماید.
همچنین اضافه تراکم دیده شده برای اجرای بام سبز، حداکثر تا 10 درصد در هر طبقه با در نظر گرفتن پیشآمدگی مجاز و رعایت حقوق مجاورین خواهد بود و در صورتی که این مساحت در هر طبقه، جوابگوی تراکم مازاد مورد نیاز نباشد، امکان اضافه کردن حداکثر یک طبقه به اندازه تراکم مورد نیاز حاصل از تشویق با رعایت فاصله از لبه بام مشرف به فضای باز و معبر خواهد بود.
این در حالی است که در اعطای یک طبقه تراکم، 30 درصد مساحت مفید بام در جهت ساخت کاربریهای مرتبط با بام سبز (غیرمسکونی) نظیر سالن اجتماعات، سالن ورزشی و... بر روی بام با اخذ عوارض قانونی و فاصله گرفتن از لبههای بام میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
لازم به ذکر است میزان جریمه تخلف در اجرای بام سبز در صورت استفاده از ضوابط تشویقی 5 برابر هزینه مازاد تراکم تعریفی خواهد بود.
جزئیات کامل این آییننامه پس از تأیید فرمانداری از طریق تهیه دفترچههای راهنما یا انعکاس در مطبوعات و رسانهها به اطلاع شهروندان رسانده خواهد شد.
* اظهارات اعضای شورا و نمایندگان و مدیران شهرداری پیرامون اجرای طرح بام سبز در شیراز:
فاطمه هوشمند: استاندارد سرانه فضای سبز جهانی 25 درصد است که در شیراز این سرانه نزدیک به 5/12 درصد میباشد.
این آییننامه با 5 هزار نفر ساعت کار تدوین شده و اجرای آن تأثیر چشمگیری در پیشرفت فضای شهری خواهد داشت.
جنبش درختکاری به صورت فصلی باید فرهنگسازی و نهادینه شود و متناسب با فصلهای مختلف سال، گونههای گیاهی کاشت شود.
علی زحمتکش: این کار نشدنی است، اگر از ضوابط تشویقی استفاده شد، ملک انتقال یافت و فضای سبز بام تخریب شد، چگونه با متخلف برخورد میکنید، به صرف آییننامه که نمیشود فضای سبز شهری ایجاد کرد.
شهرداری اعلام کند در بحث ایجاد فضای سبز در عرصه باز و حیاط چقدر توفیق داشته است.
شبیر زارع: جنبه تشویقی آییننامه و اجرای طرح باید بالا بوده و اختیاری باشد.
احمدرضا نقیبزاده: به نکات ریز قضیه باید توجه کرد تا ایجاد اشکال نکند. آییننامه دارای ایراد و اشکالات زیادی است باید دقت کرد تا طرح زیر سؤال نرود. طرح نیاز به بررسی بیشتر دارد.
فاطمه هوشمند: ایراد بنیاسراییلی نگیریم در کنار طرح اشکالات پیشنهاد و راهکار ارائه کنید. گرفتن ایراد و زیر سؤال بردن کار سادهای است. با ایرادهای بنیاسراییلی میشود همه چیز را زیر سؤال برد. اعضای شورا اگر این طرح و آییننامه را قبول دارند، رأی بدهند و با این ایرادات بدون پیشنهاد سنگ و چوب لای چرخ پیشرفت توسعه و فضای سبز شهر نگذارند.
زینالعابدین عرب: رئیس شورا نگذارد جو شورا از دست برود. پیشنهادها و سؤالات ما شخصی است. من میگویم اگر پشت بام سبز شد و یک تراکم اضافه تشویقی هم داده شد، چه وضعیتی برای خط آسمان و تراکم شهری پیش میآید. بحث را کنترل کنید تا منحرف نشود.
علی زحمتکش: ایرادها بنیاسراییلی نیست، اگر گوش میکردید متوجه میشوید که ما نظر اصلاحی داریم و میگوییم مازاد بر تراکم مورد نیاز، عوارض تراکم نگیرید نه این که یک طبقه تراکم تشویقی بدهید.
عزیزخانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز: تشویق یا باید ریالی باشد یا با تراکم همراه شود تا ایجاد انگیزه نماید. این کار به نفع شهرداری است. این ریسک را بکنید. به صرف احتمال تخلف که نمیشود این طرح را به گوشهای انداخت.
اصلان جنوبی مشاور طرح: بر روی این طرح و آییننامه چکشکاریهای زیادی شده است. این آییننامه برای اولین بار در کشور تدوین شده است. تشویقها به گونهای دیده شده که ابزاری برای گرفتن تراکم نباشد و بام سبز اجرا شود، لذا همه اما و اگرها دیده شده است.
علی زحمتکش: از سر مسأله به این مهمی که نمیشود راحت گذشت. این تشویقها یک نوع تراکمفروشی است که از طریق دیگری به آن رسیدهایم. اصل کار خوب است اما برخی موارد در آن باید کنترل شود.
محسن معین: این طرح کمتر از پروژههای هدف 90 بر روی سرنوشت شهر اثر نخواهد داشت. فارس و شیراز همیشه در بحث شهرسازی کشور مقدم و پیشرو بوده است. شهرداری باید طرح جامعه و ضابطه فضای سبز تدوین کند.
و اما انعکاس حاشیههای انتخاب شهردار شیراز در شورای شهر در صدا و سیمای استان و پخش اخبار سراسری 20:30 واکنشهایی را از جانب اعضای شورا داشت؛ که در ادامه میآید...
علی زحمتکش: صدا و سیمای فارس به دلیل پخش این برنامه باید از مردم استان به ویژه شهر شیراز عذرخواهی کند!
آن قدر که شیراز در برنامههای 20:30 خود را نقد میکند هیچ شهری این کار را انجام نمیدهد.
شهردار شیراز با 10 رأی از 11 رأی که یک رکورد بیسابقه در جای خود است انتخاب میشود آن وقت صدا و سیمای استان به جای پوشش این مسأله مهم، دانسته یا ندانسته به سراغ حاشیهها میرود.
به نظر میرسد این رویکرد صدا و سیمای استان به خاطر تقلیدی عمل کردن و عقب نیافتادن از دیگر شبکههاست.
ما نمیگوییم چرا این رسانه مباحث انتقادی را مطرح میکند، میگوییم چرا به شاخصههای زمانی و مکانی خبر توجه نمیشود. چرا اتفاق مهمی که در انتخاب شهردار در شورا صورت گرفته را رها میکنند و به حاشیهها میچسبند.
جمعه شب مراسم بزرگداشت شهید آیتالله دستغیب با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، امام جمعه محترم شیراز، آیتالله سید علیاصغر دستغیب عضو خبرگان رهبری، برادر و فرزند شهید در مسجد جامع عتیق برگزار شد اما در آن مراسم نه ما خبرنگاری دیدیم و نه یک کلمه از این مراسم در صدا و سیما چیزی شنیدیم. به نظر میرسد صدا و سیمای استان خطی عمل کرده و حتی با شهید هم بازی میکند.
زینالعابدین عرب: چگونه میشود یک جلسه 4 ساعته را در 30 ثانیه نقد کرد. به نظر میرسد یک غرض و مرضی پشت کار است. نمیدانیم این اقدام و رویکرد صدا و سیما در استان در راستای منافع کدام جریان است، شاید آنان گزینه شهرداری داشتهاند و ما آن را معرفی نکردهایم.
به هر حال به نظر میرسد دوستان شورا باید در مقابل خبرنگاران منظم بنشینند و تکان نخورند تا آنها فیلم و عکسشان را بگیرند و بروند.
این روش صدا و سیما مردانه و جوانمردانه نیست. به نظر میرسد صدا و سیما به خاطر نقد یک عضو شورا از عملکردشان، به دنبال تلافی بوده است.
احمدرضا نقیبزاده: صدا و سیمای فارس در یک برنامه و سناریو از پیش تعیین شده درصدد تخریب و تحقیر شورا و شهردار منتخب آن برآمده است که این امر چیزی نیست که شورا به راحتی از آن بگذرد.
در شرایطی که همه مسئولین به دنبال اعتلای استان هستند این اقدام صدا و سیما به منزله زیر پا گذاشتن زحمات شورا و تحقیر جایگاه استان است. مدیر صدا و سیمای فارس باید از مردم شیراز عذرخواهی کند.
سید سعید موسوی: انتخاب شهردار شیراز با هماهنگی کامل و بدون اختلاف نظر را باید به مجموعه شورا و مردم شریف شیراز تبریک گفت.
مدیریت ارشد استان هیچ نظری بر روی گزینههای شهرداری نداشت.
به نظر میرسد رویکرد صدا و سیما ادامه روند تهدید و تطمیع باندهای زر و زور و تزویر است که قبل از استیضاح و بعد از آن، اذیت و آزار اعضای شورا را دنبال میکردند.
شهردار شیراز باید با این باندهای شکل گرفته که باعث عدم رواج کارهای مردم و ایجاد نارضایتی نسبت به نظام میشود برخورد کند و از نیروهای توانمند، قوی و حُرّ استفاده بهینه نموده و با مدیرانی که با شهرداری میتوانند کار کنند برخورد اثباتی نماید.
برنامه صدا و سیما کاملاً جهتدار بود، تا قبلاً از انتخاب شهردار مرتب در برنامههای مختلف از نداشتن شهردار در شهر شیراز سخن گفته میشد و پس از انتخاب شهردار، سیاست تخریب اعضا را در پیش گرفتند.
سیمای فارس نشان داد که حرکتش جهتدار و در ادامه کار باندهای مختلف شهرداری است! امروز بلوتوث این حاشیهها در بین مردم و متدینین در حال پخش شدن است تا اعضای شورا را خراب کند. امیدوارم خداوند مکرشان را به خودشان بازگرداند.
نطق پیش از دستور:
شبیر زارع نایب رئیس شورا گفت: 2 ماه تلاش شورا برای انتخاب شهردار از بین 40 گزینه قابل تقدیر و تشکر است. شورای اسلامی شهر شیراز در یک کار فشرده و تخصصی بر اساس شاخصهها و برنامهها شهردار شیراز را انتخاب کرد، هر چند گزینههای دیگر شهرداری شیراز برنامههای بسیار خوبی به شورا ارائه کردند اما نهایتاً اعضای شورا بر روی شهردار فعلی به اجماع رسیدند.
وی انتخاب شهردار را حق طبیعی شورا دانست و تصریح کرد: این که گفته میشود انتخاب شهردار باید توسط وزارت کشور صورت پذیرد و اعضای شورا بر کار شهردار نظارت نمایند، مغایر اصل 103 قانونی اساسی بوده و باعث کاهش قدرت شورا و عدم نظارت مطلوب بر روند کار شهرداریها میشود.
زارع در بخشی دیگر از سخنانش در رابطه با رسالت سنگین روزنامه به عنوان یکی از رکنهای اصلی دموکراسی گفت: اهداف کاملاً روشن است. بر اساس گمان یا گفتهها حرف و مطلبی را ننویسید که خدای ناکرده افراد و شهروندان از آن منفعتی نبرند.
نایب رئیس شورا تصریح کرد: شما روزنامهنگاران به دنبال منفعت مادی نیستید و انگیزه بزرگی به نام خدمت دارید، در راستای منافع شهر قلم بزنید.
ǽ
مدیر مسول و صاحب امتیاز : محمد عسلی