معرفی 400 میلیارد تومان پروژه به سرمایه­گذاران در بافت فرسوده

شیراز

مدیرعامل سازمان احیا و نوسازی بافت­های فرسوده اعلام کرد: 7 پروژه به ارزش 400 میلیارد تومان در محدوده بافت تاریخی و مناطق فرسوده شیراز آماده ارائه جهت مشارکت سرمایه­گذار می­باشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری، سیروس فیزابی اظهار داشت: در پروژه شاهزاده جمالی محدوده­ای با مساحت 6 هزار مترمربع به احداث سرای هنر اختصاص می­یابد که در غرفه­های آن صنایع و هنرهای دستی شیراز همچون خاتم، منبت، گلیم، نقره­کاری و ...توسط هنرمندان زبده آموزش داده می­شود.
احداث هتل رستوران سنتی در ساختمان سابق شهرداری بافت تاریخی – فرهنگی شیراز، پروژه حمام گودی در محدوده بافت تاریخی و نیز احداث مجتمع مسکونی 288 واحدی در شهرک سعدی به منظور بهسازی بافت فرسوده این محله از جمله پروژه­های قابل ارائه سازمان است.
پروژه انوری با اعتبار 380 میلیارد تومان همچنین احداث نمایشگاه و کارگاه هنر در محل ساختمان توکلی با هدف گردهمایی هنرمندان شیرازی جهت عرضه آثار و صنایع دستی و طرح بهسازی گذر سید ذوالفقار از دیگر پروژه­های قابل مشارکت سازمان احیا و نوسازی بافت­های فرسوده می­باشدکه طرح تمامی آنها به تصویب شورای اسلامی شهر نیز رسیده است.
فیزابی ضمن اشاره به طراحی غرفه این سازمان در نمایشگاه با تأکید بر آثار و ارزش­های بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز که همخوانی مستقیم با نوع فعالیت­های آن دارد گفت: بافت تاریخی و فرهنگی شیراز به عنوان بافت فرسوده، محدوده مرکزی این کلانشهر را در بر می­گیرد که جذب سرمایه­گذار و اجرای پروژه­های مشارکتی مهم­ترین اقدام در راستای تغییر و بهسازی شرایط این محدوده است.
وی خاطر نشان ساخت: مشارکت فرایندی است که ورود به آن آگاهانه و خروج از آن آزادانه است.

شورای شهر تصویب کرد؛ پشت بام­های شیراز «سبز» می­شود!

زهرا جعفری
یکصد و هشتاد و چهارمین نشست شورای اسلامی شیراز با محوریت بررسی 6 طرح و آیین­نامه به ریاست شبیر زارع نایب رئیس شورا برگزار شد.
در این نشست طرح مطالعاتی پشت بام سبز،  الزام شهرداری به تهیه و تدوین تصفیه آب مصرفی مجتمع­های مسکونی و پیشنهاد نام­گذاری 4 روز در سال به نام هفته درختکاری، آیین­نامه ضوابط اجرایی آموزش­های بلندمدت شهرداری و مساعدت به ناحیه مقاومت بسیج جهت اعزام راهیان نور به تصویب رسید و طرح دوفوریتی واگذاری تبلیغات بر روی 3 پل هوایی از طریق ترک تشریفات برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی شورا ارجاع گردید.
پشت بام­های شیراز سبز می­شود!
در پی تصویب آیین­نامه طراحی، نظارت و اجرای بام سبز در شهر شیراز که با رویکرد تشویق، ایجاد انگیزه، استفاده از مشارکت شهروندان در امر گسترش و افزایش سرانه فضای سبز شهری صورت گرفت، شهرداری شیراز مکلف شد، در صورت اجرای هر مترمربع فضای سبز گسترده، نیمه­فشرده و فشرده مازاد بر 40 درصد فضای سبز طبق ضوابط اجرایی مورد تأیید شهرداری به ترتیب 1، 2 و 3 مترمربع با اخذ عوارض قانونی اضافه تراکم داده با یک طبقه اضافه بر تراکم یا کسر هزینه تراکم موافقت نماید.
بر اساس این آیین­نامه مساحت بامی که بر روی آن بام سبز اجرا می­گردد نباید کمتر از50 مترمربع باشد و صدور پایان کار ساختمان منوط به اجرای حداقل 20 درصد از مساحت مفید بام به فضای سبز خواهد بود.
برابر این آیین­نامه، هرگونه فعالیت مورد استفاده عموم بر روی بام ممنوع بوده و در صورت تمایل به انجام فعالیت عمومی بر روی بام، متقاضی باید نسبت به اخذ مجوز از شهرداری اقدام نماید.
همچنین اضافه تراکم دیده شده برای اجرای بام سبز، حداکثر تا 10 درصد در هر طبقه با در نظر گرفتن پیش­آمدگی مجاز و رعایت حقوق مجاورین خواهد بود و در صورتی که این مساحت در هر طبقه، جوابگوی تراکم مازاد مورد نیاز نباشد، امکان اضافه کردن حداکثر یک طبقه به اندازه تراکم مورد نیاز حاصل از تشویق با رعایت فاصله از لبه بام مشرف به فضای باز و معبر خواهد بود.
این در حالی است که در اعطای یک طبقه تراکم، 30 درصد مساحت مفید بام در جهت ساخت کاربری­های مرتبط با بام سبز (غیرمسکونی) نظیر سالن اجتماعات، سالن ورزشی و... بر روی بام با اخذ عوارض قانونی و فاصله گرفتن از لبه­های بام می­تواند مورد استفاده قرار گیرد.
لازم به ذکر است میزان جریمه تخلف در اجرای بام سبز در صورت استفاده از ضوابط تشویقی 5 برابر هزینه مازاد تراکم تعریفی خواهد بود.
جزئیات کامل این آیین­نامه پس از تأیید فرمانداری از طریق تهیه دفترچه­های راهنما یا انعکاس در مطبوعات و رسانه­ها به اطلاع شهروندان رسانده خواهد شد.
* اظهارات اعضای شورا و نمایندگان و مدیران شهرداری پیرامون اجرای طرح بام سبز در شیراز:
فاطمه هوشمند: استاندارد سرانه فضای سبز جهانی 25 درصد است که در شیراز این سرانه نزدیک به 5/12 درصد می­باشد.
این آیین­نامه با 5 هزار نفر ساعت کار تدوین شده و اجرای آن تأثیر چشمگیری در پیشرفت فضای شهری خواهد داشت.
جنبش درختکاری به صورت فصلی باید فرهنگسازی و نهادینه شود و متناسب با فصل­های مختلف سال، گونه­های گیاهی کاشت شود.
علی زحمتکش: این کار نشدنی است، اگر از ضوابط تشویقی استفاده شد، ملک انتقال یافت و فضای سبز بام تخریب شد، چگونه با متخلف برخورد می­کنید، به صرف آیین­نامه که نمی­شود فضای سبز شهری ایجاد کرد.
شهرداری اعلام کند در بحث ایجاد فضای سبز در عرصه باز و حیاط چقدر توفیق داشته است.
شبیر زارع: جنبه تشویقی آیین­نامه و اجرای طرح باید بالا بوده و اختیاری باشد.
احمدرضا نقیب­زاده: به نکات ریز قضیه باید توجه کرد تا ایجاد اشکال نکند. آیین­نامه ­دارای ایراد و اشکالات زیادی است باید دقت کرد تا طرح زیر سؤال نرود. طرح نیاز به بررسی بیشتر دارد.
فاطمه هوشمند: ایراد بنی­اسراییلی نگیریم در کنار طرح اشکالات پیشنهاد و راهکار ارائه کنید. گرفتن ایراد و زیر سؤال بردن کار ساده­ای است. با ایرادهای بنی­اسراییلی می­شود همه چیز را زیر سؤال برد. اعضای شورا اگر این طرح و آیین­نامه را قبول دارند، رأی بدهند و با این ایرادات بدون پیشنهاد سنگ و چوب لای چرخ پیشرفت توسعه و فضای سبز شهر نگذارند.
زین­العابدین عرب: رئیس شورا نگذارد جو شورا از دست برود. پیشنهادها و سؤالات ما شخصی است. من می­گویم اگر پشت بام سبز شد و یک تراکم اضافه تشویقی هم داده شد، چه وضعیتی برای خط آسمان و تراکم شهری پیش می­آید. بحث را کنترل کنید تا منحرف نشود.
علی زحمتکش: ایرادها بنی­اسراییلی نیست، اگر گوش می­کردید متوجه می­شوید که ما نظر اصلاحی داریم و می­گوییم مازاد بر تراکم مورد نیاز، عوارض تراکم نگیرید نه این که یک طبقه تراکم تشویقی بدهید.
عزیزخانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز: تشویق یا باید ریالی باشد یا با تراکم همراه شود تا ایجاد انگیزه نماید. این کار به نفع شهرداری است. این ریسک را بکنید. به صرف احتمال تخلف که نمی­شود این طرح را به گوشه­ای انداخت.
اصلان جنوبی مشاور طرح: بر روی این طرح و آیین­نامه چکش­کاری­های زیادی شده است. این آیین­نامه برای اولین بار در کشور تدوین شده است. تشویق­ها به گونه­ای دیده شده که ابزاری برای گرفتن تراکم نباشد و بام سبز اجرا شود، لذا همه اما و اگرها دیده شده است.
علی زحمتکش: از سر مسأله به این مهمی که نمی­شود راحت گذشت. این تشویق­ها یک نوع تراکم­فروشی است که از طریق دیگری به آن رسیده­ایم. اصل کار خوب است اما برخی موارد در آن باید کنترل شود.
محسن معین: این طرح کمتر از پروژه­های هدف 90 بر روی سرنوشت شهر اثر نخواهد داشت. فارس و شیراز همیشه در بحث شهرسازی کشور مقدم و پیشرو بوده است. شهرداری باید طرح جامعه و ضابطه فضای سبز تدوین کند.
و اما انعکاس حاشیه­های انتخاب شهردار شیراز در شورای شهر در صدا و سیمای استان و پخش اخبار سراسری 20:30 واکنش­هایی را از جانب اعضای شورا داشت؛ که در ادامه می­­آید...
علی زحمتکش: صدا و سیمای فارس به دلیل پخش این برنامه باید از مردم استان به ویژه شهر شیراز عذرخواهی کند!
آن قدر که شیراز در برنامه­های 20:30 خود را نقد می­کند هیچ شهری این کار را انجام نمی­دهد.
شهردار شیراز با 10 رأی از 11 رأی که یک رکورد بی­سابقه در جای خود است انتخاب می­شود آن وقت صدا و سیمای استان به جای پوشش این مسأله مهم، دانسته یا ندانسته به سراغ حاشیه­ها می­رود.
به نظر می­رسد این رویکرد صدا و سیمای استان به خاطر تقلیدی عمل کردن و عقب نیافتادن از دیگر شبکه­هاست.
ما نمی­گوییم چرا این رسانه مباحث انتقادی را مطرح می­کند، می­گوییم چرا به شاخصه­های زمانی و مکانی خبر توجه نمی­شود. چرا اتفاق مهمی که در انتخاب شهردار در شورا صورت گرفته را رها می­کنند و به حاشیه­ها می­چسبند.
جمعه شب مراسم بزرگداشت شهید آیت­الله دستغیب با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، امام جمعه محترم شیراز، آیت­الله سید علی­اصغر دستغیب عضو خبرگان رهبری، برادر و فرزند شهید در مسجد جامع عتیق برگزار شد اما در آن مراسم نه ما خبرنگاری دیدیم و نه یک کلمه از این مراسم در صدا و سیما چیزی شنیدیم. به نظر می­رسد صدا و سیمای استان خطی عمل کرده و حتی با شهید هم بازی می­کند.
زین­العابدین عرب: چگونه می­شود یک جلسه 4 ساعته را در 30 ثانیه نقد کرد. به نظر می­رسد یک غرض و مرضی پشت کار است. نمی­دانیم این اقدام و رویکرد صدا و سیما در استان در راستای منافع کدام جریان است، شاید آنان گزینه شهرداری داشته­اند و ما آن را معرفی نکرده­ایم.
به هر حال به نظر می­رسد دوستان شورا باید در مقابل خبرنگاران منظم بنشینند و تکان نخورند تا آنها فیلم و عکسشان را بگیرند و بروند.
این روش صدا و سیما مردانه و جوانمردانه نیست. به نظر می­رسد صدا و سیما به خاطر نقد یک عضو شورا از عملکردشان، به دنبال تلافی بوده است.
احمدرضا نقیب­زاده: صدا و سیمای فارس در یک برنامه و سناریو از پیش تعیین شده درصدد تخریب و تحقیر شورا و شهردار منتخب آن برآمده است که این امر چیزی نیست که شورا به راحتی از آن بگذرد.
در شرایطی که همه مسئولین به دنبال اعتلای استان هستند این اقدام صدا و سیما به منزله زیر پا گذاشتن زحمات شورا و تحقیر جایگاه استان است. مدیر صدا و سیمای فارس باید از مردم شیراز عذرخواهی کند.
سید سعید موسوی: انتخاب شهردار شیراز با هماهنگی کامل و بدون اختلاف نظر را باید به مجموعه شورا و مردم شریف شیراز تبریک گفت.
مدیریت ارشد استان هیچ نظری بر روی گزینه­های شهرداری نداشت.
به نظر می­رسد رویکرد صدا و سیما ادامه روند تهدید و تطمیع باندهای زر و زور و تزویر است که قبل از استیضاح و بعد از آن، اذیت و آزار اعضای شورا را دنبال می­کردند.
شهردار شیراز باید با این باندهای شکل گرفته که باعث عدم رواج کارهای مردم و ایجاد نارضایتی نسبت به نظام می­شود برخورد کند و از نیروهای توانمند، قوی و حُرّ استفاده بهینه نموده و با مدیرانی که با شهرداری می­توانند کار کنند برخورد اثباتی نماید.
برنامه صدا و سیما کاملاً جهت­دار بود، تا قبلاً از انتخاب شهردار مرتب در برنامه­های مختلف از نداشتن شهردار در شهر شیراز سخن گفته می­شد و پس از انتخاب شهردار، سیاست تخریب اعضا را در پیش گرفتند.
سیمای فارس نشان داد که حرکتش جهت­دار و در ادامه کار باندهای مختلف شهرداری است! امروز بلوتوث این حاشیه­ها در بین مردم و متدینین در حال پخش شدن است تا اعضای شورا را خراب کند. امیدوارم خداوند مکرشان را به خودشان بازگرداند.
نطق پیش از دستور:
شبیر زارع نایب رئیس شورا گفت: 2 ماه تلاش شورا برای انتخاب شهردار از بین 40 گزینه قابل تقدیر و تشکر است. شورای اسلامی شهر شیراز در یک کار فشرده و تخصصی بر اساس شاخصه­ها و برنامه­ها شهردار شیراز را انتخاب کرد، هر چند گزینه­های دیگر شهرداری شیراز برنامه­های بسیار خوبی به شورا ارائه کردند اما نهایتاً اعضای شورا بر روی شهردار فعلی به اجماع رسیدند.
وی انتخاب شهردار را حق طبیعی شورا دانست و تصریح کرد: این که گفته می­شود انتخاب شهردار باید توسط وزارت کشور صورت پذیرد و اعضای شورا بر کار شهردار نظارت نمایند، مغایر اصل 103 قانونی اساسی بوده و باعث کاهش قدرت شورا و عدم نظارت مطلوب بر روند کار شهرداری­ها می­شود.
زارع در بخشی دیگر از سخنانش در رابطه با رسالت سنگین روزنامه به عنوان یکی از رکن­های اصلی دموکراسی گفت: اهداف کاملاً روشن است. بر اساس گمان یا گفته­ها حرف و مطلبی را ننویسید که خدای ناکرده افراد و شهروندان از آن منفعتی نبرند.
نایب رئیس شورا تصریح کرد: شما روزنامه­نگاران به دنبال منفعت مادی نیستید و انگیزه بزرگی به نام خدمت دارید، در راستای منافع شهر قلم بزنید.

؀ǽ